0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Citat från: cheetah1 skrivet 03 april 2010, 23:00:43Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa. Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming./Raptor
Den började lysa när jag åkte till bilprovningen.Det var bara upp med huven när jag kom fram och plocka bort kontakterna från batteriet. Då slocknade den
..På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis
Citat från: Raptor skrivet 03 april 2010, 23:05:11Citat från: cheetah1 skrivet 03 april 2010, 23:00:43Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa. Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming./RaptorÄr det en volvo? Jag hade samma problem.Volvo skulle ha 12 000kr för att laga men jag gjorde en ny jord till absboxen och fungerade detDet är redan obligatoriskt att utläsa koder. Jäkligt besvärligt det där. På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis.
Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.
Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.