Det finns lika mycket tankar om tankar som det finns tankar.
En vanlig lösningen för fast kondensering är att sätta VP direkt mot acctank, släppa ner acctankstemperaturen för att optimera VP drift och sätta en separat VVB. Den kan vara förvärmd av acctank och slutvärmd mha växelventil eller el.
Förvärmd menar jag att kallvattnet går via acctankens genomströmningsberedare och sedan in i VVB.
Sedan finns det en mängd varianter på temat.
Växelventil för att värma VVB helt med VP. osv osv.
Allt går ut på att minska VP max drifttemp i grader och tid.
Är det varmvatten produktion vår sommar höst du vill lösa är det en högtemp lösning du skall ha.
Dvs du kan koppla VP direkt mot tanken och köra mot VV temp på 50-55 grader. Helt utan någon extra VVB
Men om som man kan läsa mellan raderna vill kunna köra VP mot lågtempsystem mer i framtiden är det en VP lösning som är mer optimerad mot uppvärmning som är lösningen. Dvs exempelvis med separat VVB enligt förslagen.
MEN detta går att bibehålla acctanks VV komfort med mycket varmvatten på annat sätt också.
Ex med en enkel VP med fast kondensering.
Satt in VP direkt eller via värmeväxlare på returledningen! Och sedan satt in en 2: shunt/trevägsventil för sommarkoppling. Denna nya shunt stänger flödet i radiatorsystemet under icke värmesäsong. Då går cirkpump med befintlig shunt helt öppen till acctank när VP orkar hålla tanken till VV temp. Dvs vår sommar höst. Då värmer VP bara acctanken.
När värmebehovet uppstår öppnas den nya shunten och den befintliga shunten slås över på motordrift igen. (För det har du väl?) VP värmer huset och får jobba mot kallaste temperaturen i värmesystemet, returledningen. När VP inte längre orkar hålla huset varmt öppnar bef shunt och spetsar med energi från acctanken. Värme som då kommer från valfri spets. MEN också grundvärmt med VP
Acctanken bibehåller skiktningen och VP delvärmer VV . Enkelt och billigt. Du får kanske tänka på att sätta termostat i huset så du inte får för varmt när VP trycker på för mycket om den inte har flytande kondensering. Alt sätta eller flytta motorstyrning med rumsgivare på/till den nya shunten. Och en konstant temperaturstyrning på den bef shunten. Kör du bara pellets behövs inte det men om du eldar mot acctank behöver du det för att inte "koka" VP om den går direkt på returledningen.
Allt du behöver är en manuell shunt för omkoppling sommar vinter. Ja förutom VP då....
Sedan kan du ha motorstyrning på´t om du vill