0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har sett i flera trådar att man avråder från att köpa en för stor pump p.g.a. att COP-värdet är sämre än på en liten, samt att COP-värdena skjutit i höjden rejält under de senaste åren. Nu undrar jag bl.a. följande:- Är det inte så att en stor pump som körs på samma effekt som en liten, i princip har samma COP-värde som den lilla?- Om man egentligen behöver mer effekt än den lilla ger, vid t.ex. -15 graders utomhustemperatur, så kommer väl tillsatselen i form av direktverkande element att totalt förstöra det skenbart goda COP-värdet på den lilla pumpen- Att stirra sig blind på COP-värden som är framtagna vid +7 graders utomhustemperatur är väl fel, då det är runt 0 grader och nedåt som pumpen kommer att gå på högt effektuttag..Min åsikt har alltid varit att hellre köpa en för stor pump (när den är inverterstyrd och alltså kan gå ner i effekt till det som erfordras) och därmed slippa en massa stödjande direktel från värmeelement, även om COP-värdet på pappret inte är absoluyt i topp. Enligt min åsikt är det mycket värdefullt att kunna få ut några "gratis"-kW även vid -15 grader (men det kanske är en annan fråga om värdet av att ha en pump som fungerar långt ner på temperaturskalan)
1. Jag har sett i flera trådar att man avråder från att köpa en för stor pump p.g.a. att COP-värdet är sämre än på en liten2. Är det inte så att en stor pump som körs på samma effekt som en liten, i princip har samma COP-värde som den lilla?3. Om man egentligen behöver mer effekt än den lilla ger, vid t.ex. -15 graders utomhustemperatur, så kommer väl tillsatselen ...totalt förstöra det skenbart goda COP-värdet på den lilla pumpen4. Att stirra sig blind på COP-värden som är framtagna vid +7 graders utomhustemperatur är väl fel... Enligt min åsikt är det mycket värdefullt att kunna få ut några "gratis"-kW även vid -15 grader