0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?
Citat från: 600396584 skrivet 28 mars 2010, 21:57:50Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?Hej 600396584! Ja jag har då aldrig förstått att en 5-stegs tranformator istället för en steglös tyristorstyrning skulle kunna påverka ljudnivån på fläkten vare sig till eller ifrån även om vissa påstår detta. Jag har själv 3 st fläktar igång med med tyristorstyrningar och dessa fungerar alldeles utmärkt kan jag säga, och något ljud pga av just tyristorstyrningarna har jag aldrig någonsin varit med om på mina fläktar ivf. Sen skall man se till om man nu väljer tyristorstyrning att det är en tyristorstyrning som verkligen är anpassad till resp fläkt givetvis för annars kan det kanske ev uppstå vissa ljudfenomen. Mvh Raffen.
Helt fel...är det inte, att använda en liten frekvensomriktare. Visserligen ganska mycket dyrare än en femstegstrafo, men man kan ibland hitta dom på Tradera till bra pris.
Helt fel...är det inte, att använda en liten frekvensomriktare.