Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Takraset tog värmepumpen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Takraset tog värmepumpen (läst 2297 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kattjaevel
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Nyland
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Kön:
kattjaevel
Takraset tog värmepumpen
«
skrivet:
22 mars 2010, 07:39:41 »
Citera
Ja det hände att takraset slog sönder altantaket och då rev en bräda ner värmepumpen. Jag lyfte upp pumpen på den återmonterade konsollen och anslöt strömmen. Och det fungerade
studs
Det som jag kan se är trasigt är den äkta plasten runt slangarna till och från innedelen. Jag hör inga missljud från ytterdelen och inne är det som vanligt, måste byta lager till fläkten. Måste jag ta hem en dyr service man som kollar anläggningen eller kan jag köra vidare. Jag märker inte heller ngn prestanda försämring.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Takraset tog värmepumpen
«
Svar #1 skrivet:
22 mars 2010, 07:49:41 »
Citera
Kolla upp vad som gäller för din hemförsäkring, kanske betalar den både reparationen av altantaket och utbyte av plastdelar + rör mellan inne och utedel (gissar att du fått veck på rören vid kopplingarna på utedelen.)
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8783
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
22 mars 2010, 08:04:42 »
Citera
Vad jag vet så tar dom flesta hem/villa försäkringar inga kostnader angående snön på altaner/uthus eller garage, dom täcker bara själva bostadsfastighetens tak.
Din värmepump ska dock täckas av hem/villaförsäkringen, sen finns det alltid en massa finstilt i försäkringar så tycker dom att på grund av din försumlighet att inte ha avlägsnat snön som orskat skadan kan dom göra avdrag på ersättningen eller kanske helt neka ersättning.
Nu kanske det finns tiläggsförsäkringar som täcker även dessa kringbyggnader om dom rasat på grund av snömängd
Risken borde vara ganska stor att du fått en läcka då åtmindstånde anslutningarna till utedelen borde ha råkat ut för väldigt höga påfrestningar
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
kattjaevel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
kattjaevel
«
Svar #3 skrivet:
22 mars 2010, 08:54:58 »
Citera
Snabba svar, tackar. Jo det är så att altan får jag inget för, däremot kanske värmepumpen. Är det så att slangarna är mjuka eller blir det lätt veck på dom? Plasten runt infästningarna vid ytterdelen är intakta och allt fungerar. Det är på annat ställe,krök, som plasten gått sönder. Om det inte händer ngt ytterligare väntar jag kanske till varmare årstid, vi har fortfarande -15c på natten, innan jag tar hit servicepersonal som kollar hela anläggningen.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #4 skrivet:
23 mars 2010, 22:03:35 »
Citera
Om det rasar snö som förstör pumpen, hur kan då detta gå på försäkringen? Annars helt rätt, snö eller vatten som kommer utifrån täcker ej försäkringen..dåligt underhåll säger de..
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #5 skrivet:
23 mars 2010, 22:16:50 »
Citera
tycker det är förbannat dåligt av förs. bolagen att hålla på sådär, tänk om man är borta en hel vecka och det snöar 50cm den veckan, hur ska man kunna underhålla då? många i mitt område jobbar i norge på veckorna, moment22 då.. en polare till mig blev utskälld av grannen för att han inte skottade framför brevlådorna när det snöade, men han ligger ute på veckorna och kan helt enkelt inte, men det fattade tydligen inte pensionärspuckot som satt hemma hela dagarna och störde sig på andra..
Loggat
kattjaevel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
kattjaevel
«
Svar #6 skrivet:
24 mars 2010, 07:15:52 »
Citera
Det kan kanske gå på försäkringen efter som snön rasade på taket som sedan tog pumpen. dvs det var taket som tog pumpen men inte snön
. Och jag var inte hemma då det hände kunde inte ha skottat.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Takraset tog värmepumpen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 706
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
HBerggren
renoveraren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info