0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sansun!Du som är expert ThumbsupKan du detaljerat i temperaturer och flöden redogöra för vad som händer med radiatorkretsen när man styr med radiator-termostater ?Och lika detaljerat redogöra för hur kondenseringstryck, köldmedieflöden och hetgastemperaturer och energieffektivitet mm reagerar på de skillnader som uppstår ovan ?
Jag måste bara flika in, Sansun, du är "orolig" över de tveksamma råd du får på forumet. Tänk på att detta är just ett forum, med 99% amatörer precis som du som alla har olika tankar och ideer. Och det finns säkerligen inte en jävel här inne som har betalt av sin arbetsgivare för att ge dig råd och tips till just din anläggning..Eftersom det heller inte är på arbetstid så kan du inte nå fram till dessa värmepumpsrepresentanter för olika fabrikat som du vill nå. Jag är en av dom som gett upp att försöka hjälpa dig, då du inte verkar vilja ha hjälp utan bara vill "gräla".Jag sitter inne med all den information gällande styren som du efterfrågar. Det finns både på papper och i huvudet. Men ge mig en enda anledning till att dela med mig av den informationen till ett "pain-in-the-ass" ?Visst skulle jag kunna dela med mig av detta om du lova att logga ur detta forum en gång för alla men tyvärr tror jag inte det.EN STOR ELOGE till Oraklet som kämpar och står emot.Skål och glad påsk.
Under vintern har vi bara varit bortresta längre än två nätter vid två tillfällen men vid bägge dessa har vi kommit hem till en Thermia Diplomat-pump där högtryck har löst, något som annars aldrig har hänt i pumpens fyra-åriga historia. Kan det finnas något samband, något som kan påverkas av att vi tillför mindre energi i form av elektriska apparater eller att vi inte använder varmvatten? Kan vi i så fall göra något åt det? Vid första tillfället var det väldigt kallt, ca -19 vilket var historiskt lägsta, så då skyllde jag på det. Men vid andra tillfället, som var nu i veckan var det antagligen ingen hårdare kyla. Den här gången brydde jag mig även att fylla på radiatorsystemet enligt instruktion för åtgärd vid denna typ av larm, det låg på 0.9 bar övertryck (rekommenderat 1-1.5) - kan detta ha spelat roll? Det står också något om att rensa smutsfilter, men jag har ingen aninng om var det finns? En annan lustig sak var att elpatronen gick in första gången men inte den andra, då det istället var fruktansvärt kallt då vi kom hem. Någon som har något svar på någon av alla mina frågor?
Citat från: Porcupine skrivet 21 mars 2010, 22:41:02Under vintern har vi bara varit bortresta längre än två nätter vid två tillfällen men vid bägge dessa har vi kommit hem till en Thermia Diplomat-pump där högtryck har löst, något som annars aldrig har hänt i pumpens fyra-åriga historia. Kan det finnas något samband, något som kan påverkas av att vi tillför mindre energi i form av elektriska apparater eller att vi inte använder varmvatten? Kan vi i så fall göra något åt det? Vid första tillfället var det väldigt kallt, ca -19 vilket var historiskt lägsta, så då skyllde jag på det. Men vid andra tillfället, som var nu i veckan var det antagligen ingen hårdare kyla. Den här gången brydde jag mig även att fylla på radiatorsystemet enligt instruktion för åtgärd vid denna typ av larm, det låg på 0.9 bar övertryck (rekommenderat 1-1.5) - kan detta ha spelat roll? Det står också något om att rensa smutsfilter, men jag har ingen aninng om var det finns? En annan lustig sak var att elpatronen gick in första gången men inte den andra, då det istället var fruktansvärt kallt då vi kom hem. Någon som har något svar på någon av alla mina frågor?Hej Porcupine!För att komma till rätta med ditt problem tycker jag att du efter påsk kontaktar din ÅF och ber honom sätta in ett "Thermia On-line" som han eller Thermia får stå för tills felet är avhjälpt.Glad Påsk!
Citat från: sansun skrivet 03 april 2010, 16:44:41Citat från: Porcupine skrivet 21 mars 2010, 22:41:02Under vintern har vi bara varit bortresta längre än två nätter vid två tillfällen men vid bägge dessa har vi kommit hem till en Thermia Diplomat-pump där högtryck har löst, något som annars aldrig har hänt i pumpens fyra-åriga historia. Kan det finnas något samband, något som kan påverkas av att vi tillför mindre energi i form av elektriska apparater eller att vi inte använder varmvatten? Kan vi i så fall göra något åt det? Vid första tillfället var det väldigt kallt, ca -19 vilket var historiskt lägsta, så då skyllde jag på det. Men vid andra tillfället, som var nu i veckan var det antagligen ingen hårdare kyla. Den här gången brydde jag mig även att fylla på radiatorsystemet enligt instruktion för åtgärd vid denna typ av larm, det låg på 0.9 bar övertryck (rekommenderat 1-1.5) - kan detta ha spelat roll? Det står också något om att rensa smutsfilter, men jag har ingen aninng om var det finns? En annan lustig sak var att elpatronen gick in första gången men inte den andra, då det istället var fruktansvärt kallt då vi kom hem. Någon som har något svar på någon av alla mina frågor?Hej Porcupine!För att komma till rätta med ditt problem tycker jag att du efter påsk kontaktar din ÅF och ber honom sätta in ett "Thermia On-line" som han eller Thermia får stå för tills felet är avhjälpt.Glad Påsk! Jadu Sansun kanske inte så bra att rekomendera att han skall ringa och kräva det ena och det andra.....har han ens garanti kvar på pumpen?
felsökte en annläggning förra veckan där pumpoen löste på hp.....var växelventilen som börjat gå saktare efter ett par år vilket gjorde att pumpen 1 gång av 100 löste på hp för att växelventilen helt enkelt stoppade flödet genom plattisen....testa att vrida växelventilen manuellt sakta och se om den löser.....
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 30 mars 2010, 20:26:40felsökte en annläggning förra veckan där pumpoen löste på hp.....var växelventilen som börjat gå saktare efter ett par år vilket gjorde att pumpen 1 gång av 100 löste på hp för att växelventilen helt enkelt stoppade flödet genom plattisen....testa att vrida växelventilen manuellt sakta och se om den löser.....Äggtoddyn kanske vart för stark i Nusnäs igår......
Varför ska en värmepump ha mer försäkringar och längre garantier än t.ex en Bil som ju är MKT dyrare. Pumpen kostar trots allt bara 50000Om jag köper en tv för 50000 eller en stereo så är det väl 2års garanti och inget mer eller? Det borde vara samma för Värmepumpar.