När jag skulle köpa värmepumpen så trodde jag att det skulle fungera smärtfritt, men jag har blivit grymt besviken istället.
Jag blev intresserad att köpa en vp till min befintliga panna. Jag var inne på CTC, Nibe, men så kom Thermia med Atellan, då jag hört att Thermia var ett bra märke så fastnade jag för Atellan, köpte den och kopplade in den. Jag kopplade framledningen i toppen på pannan och returen i botten och trodde att detta skulle funka någorlunda, men jag blev besviken för jag vill ju ha så mycket värme som jag kan få i pannan, då jag har beredare i den.
Det började krångla nästan direkt. När temperaturen var -7 ute ville tillsatsvärmen hoppa igång, där har vi pelletsbrännare ist f elpatron. Jag trodde att Atellan var gjord för att docka direkt i pannan, annars kunde jag ju lika gärna köpt en annan. Ibland funkar vp när det varit -10 o ibland funkar det inte ens när det varit -3.Den varierar hela tiden..
Nu när det är +6 ute så har jag ingen värme alls i pannan, knappt 34 gr, o det är ju inte så skönt att duscha i precis. Hade jag vetat från början så hade jag nog aldrig satt in nån utan fortsatt med vår pellets.
Skriver upp lite diagram som ni kan titta på, ni som förstår. Ni kan jämföra o se om den funkar bra eller inte.
Ute -3
Framled 45(54)
Returl 36 (52)
Integral -860
Köld1 -17
köld 2 - 18
Panntemp 39
Ute -3
Framled 55
Returl 45
Integral 47
Köld 1 -10