0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vårat diskmedel som är ett av dom STOOOORA märkena ska enligt anvisningen på paketet ha 50/55 grader för att uppnå bästa resultat. Men det är säkert olika mellan olika fabrikat, man kanske skulle starta en "omröstning" .
Det är mycket tyckande i denna tråd. Att anse att fukten stannar i maskinen då man kör torkprogrammet med stängd lucka tyder på att man eventuellt har en felkonstruerad maskin. Naturligtvis har en seriös tillverkare en utloppsventil för fukten på framsidan av maskinen samt en fläkt som driver ut fukten. Att fukten efter en diskning får huset att mögla är mindre troligt eftersom vi inomhus under en stor del av året har för låg luftfuktighet för att det skall vara hälsosamt (undantag är högsommaren).Att garantin inte gäller vid varmvatteninkoppling tyder på en feg tillverkare som inte tror på sin egen produkt, varför man som köpare inte heller skall göra det utan välja ett annat fabrikat. Jämför med 30ºC fegmärkning av bomullskläder.Vid inkoppling av kallvatten, 15ºC, drar min maskin 1,2 kWh och vid inkoppling av varmvatten (55ºC) drar den 0,6 kWh. Disktiden blir i det senare fallet 20 min kortare. Att kalla det småsnålt är ett sätt att se det men jag föredrar definitivt att kalla det miljövänligt. Att värma de 18 liter vatten som disken drar med VP lär dra betydligt mindre än 0.6 kWh.F ö fortsätter jag att köra på VV med avstängt torkprogram samt luckan på glänt direkt efter disk.Av miljöskäl använder jag dessutom nästan aldrig torktumlaren (och definitivt inte till disken) men det är en annan historia.Bobo
Har du verkligen försökt...att använda torktumlaren till disken??Intresserad.
Vet fler som har problem med ikea diskmaskiner, samt hög ljudnivå.Vi kör vår på kallvatten, eftersom ingen skillnadcom vattnet värms I vvb eller maskin, och givetvis torkprogramm avslaget, luckan på glänt, torrt relativt snabbt.Bobo, du har otroligt varmt kv, vårt linger på ca 5-7gr, tycker 600w låter lite skillnad, men går mer VV, eftersom maskinen sköljer med kv annars./A.