Innehåll:
| Intro | Tekniken | Schema | Bilder | Läs in IR-signal | Styrning & program |
uppdaterad: 2010-03-21 Bygg själv - PC-styrd fjärrkontroll för LL-VP © njet... - Licens: Open-source hardware = fritt för alla
för dej som:
- vill få bättre kontroll med PC-styrning
- vill kunna fjärrstyra via internet
- klarar att bygga lite enkel elektronik
- har lite koll på datorer - helst Linux
-----
- Bygg en enkel IR-mottagare och IR-sändare
- Använd ljud-kortet i PCn för att spela in kommandon från orginal-fjärren, som ljud-filer
- Spela upp "ljud"-filerna för att styra en LL-VP (eller nästan vad som helst...)
Tyvärr - Det här är INTE ett projekt för alla... Du behöver lite koll på både elektronik och data.
Försnack... Nu tycker jag att det är dags att vi höjer tekniknivån ett par snäpp här på forumet...
Även om det här projektet antagligen skjuter över huvudet på många av medlemmarna, så tror(/hoppas) jag att det finns fler här som jag, - som kan lite om sånt här... Det här är kanske fel forum - men ändå rätt målgrupp - på nåt sätt...
Jag har låst den här tråden - åtminstone initialt. Min tanke är att öppna den senare, men då önskar jag att det ska vara för diskussioner kring design och teknik.
Därför startar jag en "syster"-tråd för allmänna diskussioner kring projektet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31483.0Vi får se om konceptet funkar.
Intro uppdaterad: 2010-03-21
Det började med en diskussion om timer-inställingar, som ledde till programmerbara fjärrkontroller, som inte funkade med vissa LL-VP modeller. Fjärrkontrollerna till LL-VP är inte som vanliga fjärrkontroller till TV, stereo mm. När man trycke på en knapp på en vanlig fjärr, skickas en digital kod som säger vilken knapp man tryckt på. Medans fjärren till en LL-VP skickar alla inställningar som visas i displayen: fläkt-fart, auto/kyl-/värme-drift, temperatur, timer-inställningar... rubbet, oavsett vilken knapp man trycker på. Det gör att det alltid blir mycket större datamängd som sänds vid varje knapptryckning, och är orsaken till att dom flesta programmerbara standard-fjärrarna inte kan lära sej signalerna. Dom är helt enkelt för långa.
Det finns dock några som lyckats med vissa kombinationer av fjärr och LL-VP. Fjärren "OneForAll Digital12" lär t.ex. funka med Toshiba Ras 13, men inte med ME FD25 (mer i denna tråd). Jag hade heller ingen framgång med min enklare Thomson-frärr "ROC4507" och MHI SRK25. - Därav detta projekt...
Efter lite research på mer avancerade fjärrkontroller som Logitech och Philips, och PC-mjukvaror, mest lirc
ref-1, hittade jag inget som jag kunde räkna med skulle funka utan en massa krångel. Så mina tankar började gå mot hemma-bygge.
Först tänkte jag att man lätt skulle hitta en USB-sticka med IR som skulle funka. - Men ack nej... Dylika är gjorda för protokollet "IrDA", som är avsett för höga dataöverföringshastigheter, och är modulerade på ett sätt som inte passar alls.
Sen hittade jag några alternativ, halv- och hel-profesionella, till priser som inte lockade...
När jag läste om programmet lirc
ref-1 och deras förslag på olika lösningar av hemma-byggda IR-sändare och -mottagare, råkade jag på en beskrivning av en lösning som använde ljudkortet som sändar-port (ingen mottagare fanns i det konceptet). Tyvärr är lirc inte helt trivialt att installera, varken i linux eller Windows. Så jag tvekade...
Men idén med ljudkortet växte till sej... Och varför överhuvud taget blanda in lirc
ref-1 i det hela..? Det krånglar bara till det.
- Koppla en IR-mottagare till ljudkortets linje-ingång.
- Skicka ett kommando med orginal-fjärren till IR-mottagaren. Spelar in och sparar signalen som en vanlig ljudfil.
- Koppla en IR-sändare till högtalar-utgången.
- Spela upp ljudfilen för att skicka det inspelade kommandot.
Mer än så behövs inte... - till att börja med...
| ^ Upp ^ | Tekniken | Schema | Bilder | Läs in IR-signal | Styrning & program |
Tekniken uppdaterad: 2010-03-21
Allmänt om IR-fjärrkontroller
Det finns ingen enhetlig standard för signaler med IR-kontroller (för dataöverföringen till datorer telefoner mm. finns Irda). Däremot finns en handfull defacto-standarder utvecklade av dom stora elektronikföretagen som Philips o Sony.
Gemensamt för alla system är att man använder modulerade signaler. Det innebär att varje puls i den digitala koden sänds med en "grund-ton". Samma princip som bärvågen i radio-signaler. IR-mottagaren är också avstämd till just den frekvens som sändaren använder, och reagerar då bara på just dom signalerna. På så vis tål man störningar mycket bättre. Man kan även välja att använda olika frekvenser till olika apparater, för att kunna använda flera olika fjärrkontroller samtidigt, utan att dom kan störa varandra. Det utnyttjas i praktiken väldigt lite. Nästan alla apparater för hemma-bruk använder 38 kHz modulationsfrekvens. - Så även min LL-VP.
Om man vill analysera den digitala koden som skickas måste man veta hur pulserna ser ut. Det finns några olika sätt att forma dom pulser som ska överföra den digitala koden. När man ska överföra seriell data är det nödvändigt att se till att mottagaren inte kommer ur fas. Om man med en enkel billig fjärr, försöker skicka alla pulserna med ett besämt intervall, kan det svårt att få den noggrannhet i timeing som krävs.
Det man istället gör är att alltid skicka en puls, oavsett om det är en "etta" eller "nolla". Det som bestämmer vilket man skickar är längden på pulsen. På så vis klockas varje data-bit för sej. Här finns lite olika system:
- variera pulsens längd med konstant paus mellan pulserna
- variera pausens längd med konstant pulslängd
- skifta mellan "lång puls"/"kort paus" och "kort puls"/"lång paus"
Min fjärr skickar totalt 88 bit (11 byte) data med varierad paus och konstant pulslängd. Så här ser dom första pulserna ut, inspelat med ljudkortet:
Här syns inte moduleringen med 38 kHz. Den är bort-filtrerat av IR-mottagaren.
IR-mottagaren Det kommer mera...
| ^ Upp ^ | Tekniken | Schema | Bilder | Läs in IR-signal | Styrning & program |
Schema En brasklapp: - Jag har själv inte byggt efter dessa ritningar...
Man bygger först, fixar det man missat, och dokumenterar sen. Då är det lätt hänt att man missar nåt... Så det vore värdefullt om någon som faktiskt byggt efter ritningarna rapporterar resultatet.
Endast koppar-mönster som eps-fil (visa med Acrobat-läsare)
Gerber om någon vill ha...
Även CAD-filerna finns såklart... Ritade med gEDA & PCB för Linux.
Bilder
Läs in IR-signal Jag använder Linux..!
Så det jag kommer att skriva här blir för Linux.
Windows-folk... - Ett gyllene tillfälle att upptäcka något nytt... Prova..! - Eller så får ni försöka hitta på egna sätt. Jag ska försöka tipsa så gott jag kan.
Styrning & program
ref-99 Testar referenser - bla bla....
ref-1 LIRC - Linux Infrared Remote Control - Funkar även i windows - har jag hört...
ref-2 Everlight IRM-3638N3 - Technical specification