Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur djupt är det borrat?  (läst 9022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2010, 18:03:48 »
 Som 2000 skriver, kör med slagruta, frÃ¥ga en elekrtriker med nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken, han kan sÃ¥nt med en bit koppartrÃ¥d, eller nÃ¥n som tar ut brunnar. Inte mÃ¥nga som tror pÃ¥ det, men funkar klockrent.
 Novisen *vinkar*

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2010, 18:38:54 »
Det finns ingen info om anlägningen. Vi bor inte där. Alla andra är dementa eller döda....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2010, 18:56:27 »
OK det var synd.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2010, 19:10:35 »
Det finns ingen info om anlägningen. Vi bor inte där. Alla andra är dementa eller döda....


Med tillverkningsnumret kan det finnas information. Kolla även gamla handböcker/papper som kan finnas.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2010, 15:15:43 »
Någon här på forumet gjorde ju ett högst ovetenskapligt test av sin egen brunn...

Vill minnas att värmepumpen ställdes i "service"-läge, dvs den kördes helt manuellt.
1. Alla funktioner på pumpen stängdes av
2. Köldbärartemperaturen noterades (borde vara rätt mycket högre än när cirkulationspumpen går)
3. köldbärarpumpen tvångskördes (på vilken hastighet vet jag ej, lägsta kanske?) och samtidigt startades ett tidtagarur
4. Köldbärartemperaturen på värmepumpens display sjunker
5. Efter x min och y sekunder stiger köldbärartemperaturen igen, detta är alltså samma vätska som tidigare stod still inuti värmepumpen som varit ned och vänt i borrhålet.

Tror att på en sekund hann köldbäraren ca en löpmeter, så i grova drag hade man lika många meter borra som (sekunder)/2.

Osäker på detaljerna som sagt men lätt att försöka iaf :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2010, 15:55:55 »
Det  är nog för osäkert att använda en klocka för att mäta volymen. Temperaturmätaren har en dödtid, hastigheten kan lika gärna vara 1.5 m/s.

Ännu verkar det vara bäst att tillsätta en spårkemikalie. Tex Kaliumnitrat och efter en tid ta en analys på nitrathalten. Ger ett fel på 10% om man använder ampullanalyser och ca 3% fel om man använder kromatografi.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #21 skrivet: 17 mars 2010, 16:02:11 »
Någon här på forumet gjorde ju ett högst ovetenskapligt test av sin egen brunn...


Gjorde en liknande grej när jag bytte en trasig värmepump mot en ny och inte hade någon info om borrdjup.
Jag kopplade upp anläggningen mot blandningstunnan, monterade en flödesmätare och extern pump.
Noterade flödet och sedan färgade jag in köldbäraren och tog tid hur långt tid det tog för den infärjade vätskan att komma tillbaka.
Eftersom jag viste flödet så var det inte svårt att räkna ut volymen och sedan antal meter borrdjup.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2010, 10:05:12 »
Det  är nog för osäkert att använda en klocka för att mäta volymen. Temperaturmätaren har en dödtid, hastigheten kan lika gärna vara 1.5 m/s.

Den som gjorde testet, om det är samma test som Srick syftar på, hade beräknat köldbärarflödet från köldbärarens deltaT och pumpens effekt och COP. Sedan hade han givaren monterad i köldbäraren via påfyllningsanslutningen. Det blev en förvånansvärt skarp temperaturfront, det tog inte många sekunder för fronten att passera. Det blir lite fel i resultatet pga köldbäraren värmer slangen något så temperaturfronten skall släpa något efter vätskan. Men det kan inte ha påverkat mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2010, 10:30:59 »
Det är nog det testet jag tänker på Roland, vill minnas att det var förvånansvärt tydligt för honom när vätskan passerat ett varv, det verkade dessutom mycket rimligt sett till COP och allt precis som du nämner.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!