Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Minska frånluftshastigheten med relä och timer på en Nibe 410p?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Minska frånluftshastigheten med relä och timer på en Nibe 410p? (läst 3775 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Animan
«
skrivet:
15 mars 2010, 12:56:51 »
Citera
Har sedan några år en vp enl. ovan och är nöjd med den. Men vi har även en rörspis (kakelugn) som kräver lite av eldaren i den mån att undertrycket i huset som orsakas av den mekaniska från- och tilluften ställer till det, främst i startfasen. Bästa botemedlet är ju att öppna en ytterdörr eller ett fönster och "punktera" undertrycket tillfälligt, men vid -25° så känns det lite bakvänt. Därför har jag monterat en ventil som tillfälligt kan öppnas med lite kallras som följd. Tyvärr räcker inte denna "punktering" riktigt till och det är fortsatt knivigt att få bra fyr i brasan. När det hela väl brinner så går det hur bra som helst. Detta görs två gånger per dygn mellan oktober och april så det blir ju några starter...
Därför har jag funderat på om man tillfälligt kan bromsa frånluften i vp´n vilket skulle leda till ett övertryck i kanske 5-10 minuter? Finns det något tillbehör, Nibes eller annat, för detta ändamål? Gå in på kopplingsplinten för fläktarna och minska frånluften tillfälligt genom att flytta den till strax ovan A-läget? Det bör ju inte äventyra att kompressorn fryser eftersom den fortfarande ha rett frånluftsflöde?
Är det någon som är mer elektriker och VVS-kunnig än mig som kan hjälpa mig med synpunkter och/eller praktiska tips?
Loggat
gurravasa
Expert på värmepump
Antal inlägg: 308
Karma +0/-0
gurravasa
SV: Minska frånluftshastigheten med relä och timer på en Nibe 410p?
«
Svar #1 skrivet:
15 mars 2010, 13:05:30 »
Citera
Varför inte använda den vanliga funktionen för reducering av fläkthastigheten på pannan? Jag vet inte hur det funkar på 410p, men på 360p kan man välja hur länge man vill att den ska gå i reducerat läge innan den automatiskt går tillbaka till normal. Vilken hastighet du vill att reducerat läge ska motsvara väljer du på kopplingsplinten för fläkten.
Loggat
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
15 mars 2010, 15:45:53 »
Citera
Jepp, på panelens nedre del så finns ju ett vred som i normala fall står i läge B, läge A ska ge reducerad ventilation.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #3 skrivet:
15 mars 2010, 18:26:16 »
Citera
Bra tänkt, men i alla hastighetslägen är undertrycksförhållandet detsamma, frånluftsfläkten går ett steg snabbare än tilluften=undertryck. I handboken står det uttryckligen att man under inga omständigheter får koppla båda fläktarna på samma plats i plinten...
Loggat
gurravasa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
gurravasa
«
Svar #4 skrivet:
15 mars 2010, 19:06:00 »
Citera
Men om du kopplar tilluftsfläkten högre än frånluftaren i något av lägena?
Loggat
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #5 skrivet:
15 mars 2010, 21:13:56 »
Citera
Kanske det? Använder aldrig läge C, så det borde ju gå att utnyttja, bara gå till panna och vrida om när det är ett besvärligt eldningsläge? Kanske kan klämma in C-läget mellan A och B med risk att man ibland kanske glömmer bort att man hade ställt in pannan på C. men det bör ju inte vara någon fara med det. Måste genast vinkla fram panelen och undersöka detta. studs
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #6 skrivet:
15 mars 2010, 21:28:37 »
Citera
Att "glömma" tilluften på en nivå som ger övertryck i huset ger på lite sikt helt säkert fuktskador, så var försiktig med övertrycket och säkerställ att det bara är kortvarigt.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #7 skrivet:
15 mars 2010, 21:39:58 »
Citera
Det känns som att det är läge med en timer och ett relä av något slag så det inte blir trista konsekvenser. Förslag på grejor?
Loggat
gurravasa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
gurravasa
«
Svar #8 skrivet:
15 mars 2010, 21:53:41 »
Citera
Kan man inte ställa in hur länge det förändrade fläktläget ska gälla? På min 360p kan jag ställa tiden ner till 1 timme. Efter en timme går fläkten tillbaka till normalläge.
Borde väl inte vara så klurigt att koppla två trådar istället för en till frånluftsfläktens normalläge och sen sätta ett relä så att du kan växla bara frånluftsfläktens nivå. Sen kan du ju enkelt koppla en timer till relät.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #9 skrivet:
15 mars 2010, 22:14:58 »
Citera
Ett E4097651 MULTI-RELÄ 24-230VAC/DC och en tryckknapp skulle fungera, och många många flera.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #10 skrivet:
15 mars 2010, 23:42:17 »
Citera
Det låter som ni närmat er pudelns kärna, det måste ju gå. Kikade närmare på kopplingsplinten och skruvade loss kablarna för läge C men fegade ur, tänk om apparaten får frispel på något sätt pga någon obalans? Men det måste väl även hända att frånluftskanalerna blir ganska igentäppta av damm och annat utan att vp´n protesterar?
Loggat
Andy_hstad
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 159
Karma +0/-1
Andy_hstad
«
Svar #11 skrivet:
16 mars 2010, 16:49:25 »
Citera
sätt en strömbrytare som bryter från lufts fläkten kanske på timmer så man bara vrider till den och sen är man klar.
Loggat
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
År 1:17535 kw 21 grader inne
År 2:14400 kw 21 grader inne
År 3:12500kw 22 Grader inne
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #12 skrivet:
23 mars 2010, 20:53:09 »
Citera
Problemet med det blir att kompressorn "tomgår" och kylmediet får det hela till att frysa om den inte får uppvärmd luft att jobba med. (läst detta i en annan tråd)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 945
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Heat?
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info