0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.
Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?MVH/Citat från: Lexus skrivet 13 mars 2010, 19:59:18Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.
jag har själv industri lokaler varav en yta på 300m2 som är varmisolerad med tvätthallsfunktion i mitten.kan tipsa om att om du sätter in en frånluftsvärmepump kommer du få en svindlande förbrukning på grund av att du ventilerar ständigt.ja har själv bara elpatron på golvvärmen än så länge men då vet ja åtminstone vad för effekt som krävs.kommer på sin höjd sätta in en frånluftsfläkt över tvättrännan som går igång på timer och kontakt när ja tvättar.för om ja klarar mig på 6kw nu på stängd lokal (som givetvis inte är jättetät med stora portar o dåligt isolerad)så kommer det krävas mycket mer om man ständigt drar ut den varma luften.ja kommer troligtvis satsa på bergvärme, hade ja haft gräs utanför så hade ja kört markvärme.men om du inte har för stort så kanske du kan kolla på nån luft vatten?Citat från: KaptenHaddock skrivet 14 mars 2010, 00:52:02Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?MVH/Citat från: Lexus skrivet 13 mars 2010, 19:59:18Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.
Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.
Hej.Det är fjärrvärme som uppvärmning nu.Anledningen till funderingen kring frånluft är att vi måste ha bättre ventilation för att förbättra arbetsmiljön och visst lär det kosta men den behöver ju inte snurra hela tiden.Och tanken är ju att ta vara på så mkt energi som möjligt av den som åker ut via ventilationen..Och jag antar man kan justera så man öppnar o stänger ventilationen samt pumpen?MVH/Citat från: gb79 skrivet 14 mars 2010, 09:28:53jag har själv industri lokaler varav en yta på 300m2 som är varmisolerad med tvätthallsfunktion i mitten.kan tipsa om att om du sätter in en frånluftsvärmepump kommer du få en svindlande förbrukning på grund av att du ventilerar ständigt.ja har själv bara elpatron på golvvärmen än så länge men då vet ja åtminstone vad för effekt som krävs.kommer på sin höjd sätta in en frånluftsfläkt över tvättrännan som går igång på timer och kontakt när ja tvättar.för om ja klarar mig på 6kw nu på stängd lokal (som givetvis inte är jättetät med stora portar o dåligt isolerad)så kommer det krävas mycket mer om man ständigt drar ut den varma luften.ja kommer troligtvis satsa på bergvärme, hade ja haft gräs utanför så hade ja kört markvärme.men om du inte har för stort så kanske du kan kolla på nån luft vatten?Citat från: KaptenHaddock skrivet 14 mars 2010, 00:52:02Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?MVH/Citat från: Lexus skrivet 13 mars 2010, 19:59:18Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.