0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du skulle kunna kolla på Viessman Vitocal 343, värmepump förberedd för solfångar-anläggning.http://www.viessmann.se
Tänk på att många lösningar som ser bra ut på idéstadiet visar sig att vara rent ut sagt dåliga när man börjar titta på det kostnadsmässigt. Räknar man inte noga på det så kan den förväntade besparingen minska avsevärt. Undantaget då om man har speciella skäl till att välja en viss lösning då.
CiteraTänk på att många lösningar som ser bra ut på idéstadiet visar sig att vara rent ut sagt dåliga när man börjar titta på det kostnadsmässigt. Räknar man inte noga på det så kan den förväntade besparingen minska avsevärt. Undantaget då om man har speciella skäl till att välja en viss lösning då.Håller till viss del med, men har en känsla av att det finns en icke obetydlig andel Svenskar som inte alltid ser till sista kronan, utan faktiskt har en ärligt miljömedveten grund till sina investeringar. Och i och med detta är beredda att satsa någon krona extra på en anläggning som förbrukar mindre av våra ändliga resurser även om det inte är helt uppenbart att det blir en bra investering på kort sikt - säg 10-15 år. Räknar man på längre sikt, säg 15-30 år så är förmodligen en solfångaranläggning en bra investering. detta förutsatt att anläggningen håller så länge.
Rimligtvis bör dock värmepumpen hålla 2-5 år längre tack vare solfångarna, detta kan göra det hela enklare att räkna hem på mer än det ekologiska planet.
Hmmmm... (Jag har mina vilda funderingar igen. ) Nu till solpanelen, borde det inte vara bättre att koppla in solpanelen på retur värmen och förvärma radiatorvattnet innan det återvänder till VP'n.Om temperaturen kommer upp till behövd temp eller mer så stannar kompressorn och CTC fortsätter att skicka ut rätt temp till elementen med hjälp av shunten. Och även producera varmvatten på detta sätt.Dock får inte panelen vara för stor, vi vill inte komma upp i för höga temperaturer under soliga dagar.Får jag några vilad protester nu eller (hoppas att jag utryck mig någorlunda begripligt)
Citat från: ME skrivet 11 maj 2004, 22:28:02Hmmmm... (Jag har mina vilda funderingar igen. ) Nu till solpanelen, borde det inte vara bättre att koppla in solpanelen på retur värmen och förvärma radiatorvattnet innan det återvänder till VP'n.Om temperaturen kommer upp till behövd temp eller mer så stannar kompressorn och CTC fortsätter att skicka ut rätt temp till elementen med hjälp av shunten. Och även producera varmvatten på detta sätt.Dock får inte panelen vara för stor, vi vill inte komma upp i för höga temperaturer under soliga dagar.Får jag några vilad protester nu eller (hoppas att jag utryck mig någorlunda begripligt) Om du lägger in solfångarna på returen som du beskriver kommer solfångarna att fortsätta värma huset när shunten stänger och du lyckas inte få in någon värme till tanken.