0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejCOP-faktorn omfattar hela systemet, dvs kompressor och värmeväxling. När kompressorvarvtalet sjunker ökar verkningsgraden i värmeväxlarna, men samtidigt ökar det inre läckaget i kompressorn i förhållande till den mängd som pumpas runt. Jämför med att pumpa ett cykeldäck med långsamma tag... inte kommer det någon luft i däcket inte.....Någonstans vid 30-50% av kompressorns maximala varvtal vid +7 uppnås "max-COP" som kan ligga uppåt 6-6,5.MVH/Gano
Men går jag då från autoläget och drar på full fläkt och sänker en grad så minskar förbrukningen 15% mot autoläget trots att jag får samma snitttemperatur, faktist jämnare över hela bostadsytan. Ganska ovetenskapligt men två tester visar på samma sak över flera timmars intervall. Det är en avsevärd skillnad i COP när jag kör på full fläkt. Undrar dock om det är lönsamt med tanke på att man kanske får byta fläkten efter ett tag?
Jo, så långt är jag med. Borde inte vara så konstigt egentligen. Skulle vara kul o kunna testa med ännu högre luftflöde.