Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga Experten?  (läst 15585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fråga Experten?
« skrivet: 11 mars 2010, 09:10:23 »
Har funderingar på att skapa en kategori i forumet som heter fråga experten.

Tanken är som så här.

Uppdraget som expert kommer inte att arvoderas, de som skriver skall huvudsakligen göra det för att de brinner för sitt område och för att de besitter verifierad kunskap inom sitt fält.
Som "tack för hjälpen" kommer de att presenteras i sin tavla, och i sin signatur med deras yrke/företag och med en länk till sin hemsida, även om den är kommersiell.

Jag och ni andra medlemmar (till sist är det jag som fattar beslut i denna fråga, men ni får gärna komma med synpunkter) kommer att ha bestämmanderätt över huruvida en "expert" skall få fortsätta vara expert eller ej, och huruvida denna skall bytas ut om nån "bättre" dyker upp eller ej.

I de trådar som startas i dessa expertforum skall alla medlemmar få tycka till och bolla sina egna ideer mot expertens uppfattningar, så länge det finns en viss intellektuell höjd i inläggen, men modereringen kommer antagligen att bli liiite hårdare än vad den är i övriga forumet.

Som jag ser det skulle detta upplägg kunna bli en win win situation för alla parter, både för medlemmar, besökare, experten och för mig som ägare av forumet.

Vad tror ni?

Nån som är intresserad av att ställa upp som expert?
(De som är intresserade kan PM:a eller e-posta sitt CV till mig så kan vi prata om saken sen.

Färslag på olika expertområden som skulle passa i forumet?

Värmepumpar generellt.
Kylteknik
Styr/Regler värmepumpar/villavärme
Energibesiktning/Energibesparing
Belysningsteknik
Golvvärme
Radiatorer
« Senast ändrad: 11 mars 2010, 09:17:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2010, 14:50:03 »
Ett mycket bra förslag. Har läst på detta fora i ett par år men varit medlem betydligt kortare tid, har under den tiden lärt mig mycket av de andra medlemmarna. Läser det mesta, men om jag inte varit inne på något/några dygn och hittar ett intressant ämne så visar det sig ibland att efter ett par inlägg har den ursprungliga tråden gjort ett par lappkast och är på väg i en helt annan riktning, sådana diskussioner är också värdefulla och kan tillföra kunskaper ( i andra ämnen), för det finns många här som har gedigna och djupgående kunskaper i de mest skiftande ämnen och också är villiga att dela med sig, men stringensen (eller snarare bristen på sådan) i de olika trådarna gör det svårt att få en sammmanhållen bild om en specifik fråga. Så en forumdel som styrs hårdare vad gäller sakfrågor kommer vara till nytta för mig och förhoppningsvis för andra som söker kunskap här. Jag tror också att ett expertämne skulle kunna vara, systemlösningar dvs hur kombinera olika värmesystem (VP olika typer, sol och ved/pellets) till ett samverkande system.

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2010, 14:57:11 »
Trevligt med nyheter och utveckling.

Det blir spännande att följa. Kul idé.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fråga Experten?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2010, 17:27:58 »
LÃ¥ter som ett givande initiativ  Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2010, 15:25:52 »
Hej

Kan nog funka bra, i de flesta forum har man ju personer som kan svara inom sina expertområden. Visserligen med varierande kvalitet, men i det stora höjer man nog nivån på debatten.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga Experten?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2010, 16:34:15 »
Oj! Låter som en härlig soppa!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fråga Experten?
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2010, 16:39:46 »
Bjud in några support killar/tjejer från tillverkarna. Frågorna som ställs modereras av tex Rickard.

/Magnus
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Fråga Experten?
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2010, 20:25:51 »
Har funderingar på att skapa en kategori i forumet som heter fråga experten.

Tanken är som så här.

Uppdraget som expert kommer inte att arvoderas, de som skriver skall huvudsakligen göra det för att de brinner för sitt område och för att de besitter verifierad kunskap inom sitt fält.
Som "tack för hjälpen" kommer de att presenteras i sin tavla, och i sin signatur med deras yrke/företag och med en länk till sin hemsida, även om den är kommersiell.

Jag och ni andra medlemmar (till sist är det jag som fattar beslut i denna fråga, men ni får gärna komma med synpunkter) kommer att ha bestämmanderätt över huruvida en "expert" skall få fortsätta vara expert eller ej, och huruvida denna skall bytas ut om nån "bättre" dyker upp eller ej.

I de trådar som startas i dessa expertforum skall alla medlemmar få tycka till och bolla sina egna ideer mot expertens uppfattningar, så länge det finns en viss intellektuell höjd i inläggen, men modereringen kommer antagligen att bli liiite hårdare än vad den är i övriga forumet.

Som jag ser det skulle detta upplägg kunna bli en win win situation för alla parter, både för medlemmar, besökare, experten och för mig som ägare av forumet.

Vad tror ni?

Nån som är intresserad av att ställa upp som expert?
(De som är intresserade kan PM:a eller e-posta sitt CV till mig så kan vi prata om saken sen.

Färslag på olika expertområden som skulle passa i forumet?

Värmepumpar generellt.
Kylteknik
Styr/Regler värmepumpar/villavärme
Energibesiktning/Energibesparing
Belysningsteknik
Golvvärme
Radiatorer

Låter som en bra idé, men vilken nivå ska man ha som "expert" ?


Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2010, 23:17:28 »
varför inte låta forumet rösta i dom olika kategoriena och sen till fråga berörd person om dom kan hjälpa till.
c-c

Kanonide´ C-C  Thumbsup

Det lär bli en hel del knappande pÃ¥ tangenterna för dig framöver  ::)
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Fråga Experten?
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2010, 10:57:25 »
Frågan är ju hur ett "bra svar" kan se ut ?

Att man hänvisar till BBR eller till olika standarder ? EN eller SS (Svensk standard) och förklarar vad som står där ?

Kan alla förstå svaret sen ?

Sen är det ibland så att alla kan ha olika synpunkter på en sak och att det inte finns ngt "rätt svar".

Men innan vi diskuterar detta kan vi ju göra ett försök. Sen kan den som ställde frågan rösta om expertens svar var "bra" respektive om svaret löste problemet.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2010, 07:58:01 »
Av de som brukar vara pÃ¥ forummet sÃ¥ bedömmer jag att Coca Cola, Ace, Roland är de enda som verkligen kan kallas experter. Sedan finns en hög med hyffsade medlemmar( vill gärna tro att jag hamnar här ;D) men inga experter.  Jag kan ha glömt nÃ¥gra men det är de som sticker ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga Experten?
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2010, 08:20:52 »
Även om jag gärna ser medlemmar från forumet som experter är det inget krav alls.
Jag har en cerifierad erfaren energibesiktningsman på gång t.ex., helt utifrån, som kan räknas upp som ett exempel.
Det jag vill skall finnas är ordentliga referenser över utbildning, certifikat o.s.v. som stödjer den kompetens som påstås finnas.
När det gäller de namn du räknar upp krävs väl inge referenser för att veta att de är experter, men det skadar inte om man skall marknadsföra "panelen" som en expertpanel.

Jag kommer att införa detta framöver, men för tillfället har jag för mycket annat som ligger på, främst testning, modifiering och utvärdering av de nya expansionsmodulerna till Logger 2020...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2010, 08:47:20 »
Lycka till med det :)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Fråga Experten?
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2010, 21:12:55 »
Av de som brukar vara pÃ¥ forummet sÃ¥ bedömmer jag att Coca Cola, Ace, Roland är de enda som verkligen kan kallas experter. Sedan finns en hög med hyffsade medlemmar( vill gärna tro att jag hamnar här ;D) men inga experter.  Jag kan ha glömt nÃ¥gra men det är de som sticker ut.
Det finns ju en bunt till som verkligen har hjälpt många:
- Lexus: verkar greppa det mesta vad gäller det mesta
- Carl N: runt 10 000 meningsfulla inlägg, say no more
- Bertil: cool vp-guru med erfarenhet av svinkyla
- Jocke Montör: löser problemen, dock inte så aktiv på forumet längre
- erp: det han inte vet om CTC:s styrning vet inte CTC själva
- cougar: skarp och hjälpsam som få
- Rickard: ni vet vem
+ alla de som jag inte kommer på just nu.

För att vara till hjälp på ett forum så krävs engagemang att sätta sig in i frågeställarens situation samt att frågorna besvaras på ett pedagogiskt sätt.
Att svara frågeställaren "det löser en kompetent vp-installatör lätt" är ju knappast till stor nytta för forummedlemmarna.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Fråga Experten?
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2010, 09:18:34 »

[/quote]Att svara frågeställaren "det löser en kompetent vp-installatör lätt" är ju knappast till stor nytta för forummedlemmarna.
[/quote]

Precis här läst ett sånt svar ett antal gånger får man ett sånt svar (är det nog knappast en expert som svarar)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!