0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej tror ni det är ekonomiskt och praktiskt genomförbart att bygga om ett hus helt utan yttre el...tänkte så härall belysning 12 diod.övrig el 12volt med vissa tillägg för tex disk å tvätt maskin,funderar om det inte går att köra från 12 till 220 för disk å tvättmaskin..kylskåp+ frys finns i 12volt,spis blir gasol mm mm om man kör tex 250amp batteri + solpaneler +ev en 2kw vindsnurra tror ni att det skulle gå få till att funka..
fiffigast vore en stirling motor som drevs av tex ved eller gasol dom dagarna det blir för lite el
hej tjaa det är där jag har mina tvivel....hoppas att vindsnurran ska ge nått vintertidannnars måste man lösa det med tex en generator ...tyvär att bara förlita sig på solenergi funkar ej...fiffigast vore en stirling motor som drevs av tex ved eller gasol dom dagarna det blir för lite el
Jag kollade upp det för nåt år sedan (Reglerna kan han ändrats...) Då var det så att elbolaget var skyldig att ta emot och mäta egenproducerad el - Därför bytte dom ut elmätaren gratis mot en med dubbla räkneverk. Dock ville E.on ha 3750:- per år för att läsa av det andra räkneverket (vilket givetvis gjordes via fjärravläsning samtidigt som det ordinarie räkneverket). Med tanke på att man får betalt enligt nordpools taxa, ca 10-20 öre per kWh, så måste man ha en ganska stor anläggning för att kunna tjäna pengar...