integral ræknar vid vv-drift. Då anvænds senaste returtemperaturen under værmedrift som referens
Jag förstår inte ditt citat om gradminuter och returtemperaturen. Jag har tidigare fått besked att returtemperaturen inte används för att beräkna värmebehovet. Menade du kanske att vp använder det senast avlästa "är-värdet" (och börvärdet) på framledningen efter att växelventilen gick över till varmvattenproduktion?
sansun
P.S. Det skulle vara till stor hjälp om du vill vara snäll och förtydliga ett par saker i ditt citat på TWS-16 tråden som Bertil startade.
Flödesproblem eller luft? Menar du i framledningen eller i varmvattenkretsen? Dessutom angav du i ett tidigare citat att det finns en fördröjning på en minut i programmet för att växelventilen skall hinna tills sitt ändläge. Förutsättningen att pressostaten skall hinna sluta inom 30 s är den beroende av att växelventilen är i läge "värmekretsen"? (Jag har bilder på displayen som visar att 1 minut inte är en tillräckligt lång fördröjning när vp gör legionella körningar.)D.S