Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RAS-13PAVP-ND - inställningar  (läst 3298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yesbox07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
RAS-13PAVP-ND - inställningar
« skrivet: 08 mars 2010, 18:52:41 »
Installerade en Pump i januari och har nu börjat fundera på vilken inställning jag ska ha. Jag använder "värmning" och har haft fläktläge 4 på. Nu börjar jag fundera på om det inte är så att jag ska  ha "Auto" på när det gäller fläkt hastighet. Har tyckt att den är på "hela" tiden, endast avstängd när den defrostar. Någon som kan rekomendera hur den ska vara inställ för att  ha bäst funktion ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8742
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 19:00:47 »
Ställ in den på det läge som passar dig och din fastighet bäst och det gör du lättast genom att prova dig fram med att ändra inställningar med något halvt dygns mellanrum så det hinner bli någon skillnad.
Många verkar tro att om en forumdeltagare skriver att vingar och fläkthastighet ska stå på ett viss sätt så gäller det alla men så är det verkligen inte då fastighetens förutsättningar oftast inte är domsamma.

När värmebehovet upphör från värmepumpen kommer den mycket riktigt stå och blåsa på den fläkthastighet ni har valt, personligen gillar jag inte det då det mer känns som att det drar kallt och dessutom låter den för mycket på fläktläge 4 men det är min åsikt och du kommer säkert att få fler som grundar sig på deras tycke och smak
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad yesbox07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 19:06:54 »
tanken var att få vet hur man ska ha den inställd för att vara så ekonomisk som möjligt. jag förstår att allt inte passar alla men min uppfattning har varit att den varit igång hela tiden. men det du menar är alltså att när man har den inställd på fläktläge 4 och det är varmt nog slutar den producera värme och den står och blåser "ljummen luft" med 4:ans hastighet ? Alltså borde det vara bättre med Auto eller ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8742
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2010, 19:21:46 »
Om den ska vara  ekonomiskt så mycket som möjligt så ska den stå på hög fläkhastighet så man når större del av huset.


När ni har uppnått temperaturen på insugsluften till innerdelen som ni har ställt in på fjärrkontrollen kommer endast innerdelen att cirkulera befintlig ouppvärmd luft i fläktläge 4 om ni har det inställt, jag skulle kanske inte kalla den luften  ljummen som jag skrev innan. Men upplever man den som ljummen så är det en fördel.

Ställer ni fläktläget på Auto kommer innerdelen sköta fläkthastigheten själv och bara cirkulera ytters lite när den uppnått inställd temperatur.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad yesbox07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2010, 19:41:51 »
det innebär igentligen att om jag ska ha bra cirulation i huset på varmluften så ska jag ha det inställt på ett högre fläkt tal, medans ställer jag in den på Auto så blir kanske känslan i övriga huset att det är lite kallt, har jag förstått det riktigt ?. Vet du vad detta påverkar kostanden ? tappar jag den ekonomiska funktionen med Pumpen om den står inställd på läge 4 ?

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2010, 20:25:49 »
Hej
Om du vänder på det o sätter den på lägsta fläkthastighet.......då uppnår du ganska snabbt önskad tem i det rum den sitter o sen är den nöjd o cirkulerar rumsluft bara i det rum den sitter i.
Den kommer förbruka mindre el troligtvis men å andra sidan så får du kanske kallt i resten av huset....

/Markus

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2010, 21:16:47 »
Hej Yesbox! På en Toshibapump så skall man helst helt undvika att använda autofläkt eftersom du får en sämre verkningsgrad och värmespridning i huset om du använder auto vid inställningen av fläkthastigheten. Dessutom så är det på det sättet att ju högre fläkthastighet du har på pumpen dessto energieffektivare drift (högre cop) får du ut av pumpen inkl en bättre och jämnare värmespridning i huset. Sen fungerar då Toshiba på det sättet att dessa pumpar kan gå ned till en riktigt låg värmeavgivning (om det inte behöver tillsättas mer värme) och har man då t.ex 4:ans eller t.om kanske 5:ans fläkthastighet så får man en lägre utblåstemperatur på ca +25-26 ºC och denna känns då bara som ljummen givetvis.
Detta eftersom ju lägre fläkthastighet dessto mindre och varmare luftmängd får man och omvänt med högre fläkthastighet så får man en större luftmängd med en lägre utblåstemperatur.
Du behöver inte vara ett dugg orolig för att innerdelsfläkten tar mkt ström för mellan de resp 5 fläkthastigheterna så skiljer det inte så mkt alls, dvs 1:ans fläkt ca 7-8 watt och 5:ans fläkt ca 20-22 watt, och ser man då till att man får en klart energieffektivare pump med en bättre värmespridning i huset så behöver du inte tveka ett ögonblick utan bara blås på så mkt som ni tycker att ni står ut med ljudmässigt isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad yesbox07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2010, 06:07:44 »
Tack för detta svar. Det hjälper mig in mina tankar, om hur jag ska köra pumpen.

Utloggad ApanOla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2010, 10:44:34 »
Lånar den här tråden lite då jag har en undring inom samma område.

Jag upplever att inställningarna för min Toshiba RAS-13PAVP-ND extremt begränsade. Dels finns ju autoläget vilket jag upplever som helt menlöst, det ger en fin temperatur i det absolut närmaste området men i stort sett ingen spridning. Sedan finns det ju läget då man sätter fläktstyrkan själv, vilket hade varit bra om den stängde av sig själv när den uppnår önskad temperatur men nu fortsätter den ju att blåsa sval luft när den inte tillför värme. Detta ger en konstant och hög ljudnivå (på läge 3 eller 4 vilket krävs för att få lite spridning). Pest eller kolera således.

Det ideala hade varit om man kunde ställa både temp och fläktstyrka själv och att pumpen sedan stänger ner de perioder då den inte tillför värme. Eller är det bara jag som inte lyckats förstå manualen?

Som det känns nu är den här investeringen ett riktigt fiasko.
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 10:46:36 av ApanOla »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2010, 13:31:58 »
Hej ApanOla och välkommen till forumet! Thumbsup Det var ju väldigt tråkigt tycker jag att du upplever att inställningarna på din Toshiba RAS-13PAVP-ND som extremt begränsade.Sc:,h
Detta eftersom Toshibapumparna väl i verkligheten mig veterligt tillhör de pumpar som är mest flexibla i samtliga sina inställningar. Sen kan det kanske möjligtvis vara på det sättet att du inte riktigt har insett och förstått vilken flexibilitet, vilka finesser, inkl funktion som finns på de här pumparna ännu, och detta är du ju inte ensam om på något sätt nämligen så det är inget direkt nytt. ;)
Till att börja med så kan väl nämnas att vid en Autoinställning av fläkthastigheterna på Toshibapumparna så fungerar dessa pumpar då på precis samma sätt som i stort sett alla andra förekommande pumpar/pumpfabrikat på marknaden, dvs då styrs fläkthastigheten helt av ett antal inprogrammerade styrparametrar som t.ex beroende på det aktuella värmebehovet i huset (som känns av från innerdelens tempgivare), dvs i innerdelens närhet, och dels på hur mkt värme som innerdelen avger för tillfället, och utefter detta så regleras då innerdelsfläkthastigheten upp och ned i hastighet oavsett vad man själv än har ställt in. Enda chansen att få upp fläkthastigheten och därmed kunna få till en bättre värmespridning är då att höja börvärdesinställningen på pumpen (temp.inställningen), och detta fungerar då också på precis samma sätt på Toshibapumparna med en Autoinställning såväl som på alla andra pumpar på marknaden.
När det sen gäller Toshiba så har man då också dessutom möjlighet att välja en fast manuell inställning av fläkthastigheten till den hastighet som man själv så önskar, och detta är då till stor fördel för värmespridningen som du själv uppgav att du tyckte blev dålig vid en autoinställning av innerdelsfläkten vilket givetvis alla vet om.
Sen är det på det sättet att dessa nyare modeller av Toshibapumparna också har förmånen att kunna gå ned till en extremt låg värmeavgivning på endast ca 300 watt, och då till en elförbrukning på pumpen på endast ca 70 watt, och det finns det då inga andra pumpar som ens kommer i närheten av.
Sen skall det samtidigt sägas att när pumparna då kan gå ned till en så pass låg värmeavgivning med oförändrad fläkthastighet så kan utblåstemperaturen från innerdelen upplevas som lite negativt genom att den då blir svalare. Men finns det inte ett större värmebehov för tillfället i huset så behöver alltså inte utblåstemperaturen vara varmare än den då är från tid till annan när den blåses ut från pumpinnerdelen, huvudsaken är ju att du har en jämn och bra värmespridning inkl innetemperatur i hela huset/bostadsytan.
Så därför så påstår jag att du med en Toshibapump har en klart mkt större flexibilitet vad det gäller bl.a inställningen av fläkthastigheterna och du kan därmed påverka värmespridningen positivt i ditt hus/bostadsyta utan att behöva trixa med börvärdesinställningen och därmed får du också som bonus en helt oslagbar energieffektiv drift av pumpen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 13:34:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: RAS-13PAVP-ND - inställningar
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2010, 14:12:09 »
Jag har märkt att vid de tillfällen jag kör fläkten på 3:ans hastighet och upplever luftströmmen från innerdelen som störande sval(den är i själva verket ljummen men det där med avkylande effekt mot huden spökar...) så kan jag lika gärna sätta ned den på 1:an eller 2:an, får lika bra spridning och förbrukning....

Så man får ju anpassa lite mot vad som krävs.

Helt klart är ju iaf att automläget på fläkten suger rätt bra, synd att den inte stänger sig när det inte finns något värmebehov bara, känns liksom onödigt att vispa runt luft sådär när man inte värmer upp den. Luftflöden i kåken i övrigt styrs av ventilationen.....
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!