Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VäggenomgÃ¥ng frÃ¥n innerdelen pÃ¥ vänstersida?  (läst 1178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad väsbylasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej ny här
Undrar om man kan dra ut rören genom väggen till vänster från innerdelen.
Skulle vilja flytta innerdelen lite till höger på väggen för att undvika fasta skåp som har hamnat framför utblåset.
Har en Foma-pump 4300 som har lagt av o skall bytas till MSZ-FD35 VABH o skulle vid denna mont.vilja flytta innerdelen
för att få bästa möjliga/friare luftflöde mot en trappa till övervåning i andra änden av rummet.

Tacksam för svar om detta är möjligt.
MVH
Lasse

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggenomgång från innerdelen på vänstersida?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 15:57:42 »
Går alldeles utmärkt enligt installationsmanualen, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28467.0 dock har man då ett krav på annat avstånd i höjdled, efter att funderat på detta tror jag att det är för att skarven kommer precis i anslutning till hålet och det är för att underlätta montaget man har detta krav. Iofs ska nog en duktig installatör klara det.

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad väsbylasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej Pilis
Tack för ditt svar
Vet ej varför man det finns olika avstånd till taket på innerdelen i bruksanvisningen om man drar ut rören till vänster från innerdelen?
Har fått min MSZ-FD35VABH mont idag.köpt av Tomas på TS Comfort o mont. av Tomas på Kyl Miljö AB.
Han sa att problemet var att när man hängt upp innerdelen på väggen så blev det trångt att mont.rören o drenering underifrån på innerdelen,
jag föreslog att man mont.rören o allt direkt på innerdelen innan man sköt ut det genom hålet i y-väggen.
Det gick som en dans,vi var visserligen två pers.som hjälptes åt att få ut allt på utsidan genom hålet,(tjock yttervägg)
men det betyder att manualen ej stämmer om man gör på detta sätt.
Detta förfarande gick perfekt
Hade detta i minnet när jag för ca.6 år sedan när jag mont. Foman som jag hade innan denna förträffliga pump.
Känner mig mycket nöjd för tillfället.
MVH Lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!