Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Jag har en plan! (undra bara om den håller?)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Jag har en plan! (undra bara om den håller?) (läst 3592 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LeifG
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
LeifG
«
skrivet:
26 april 2005, 22:20:53 »
Citera
Hej
Jag står inför att slänga ut min oljepanna och montera en bergvärmepump.
Tanken är att koppla samman den med min solfångare och acc-tank på följande sätt:
Solvärmen värmer acctanken som ger VV, VP laddar övre delen av acc-tanken när det behövs.
Radiatorkretsen kopplas till VP med flytande kondensering (när VV inte produceras).
Jag har även en ide att leda solvärmen via lämplig värmeväxlare till framledning från
borrhålet och på så sätt förhöja temperaturen på inkommande vatten före VP. Ev kan man
då även återladda hålet sommartid (då måste dock VP cikulationspump tvångsköras).
Nu till mina funderingar:
Verkar ovanstående kombination med solvärmen vettig?
Värma framledningen från borrhålet? Risker?
Tänte borra 120 alt 140 meter (Göteborgstrakten), tillräckligt?
Gör av med ca 2 kbm olja + stödeldning med braskamin, tänkte 5 kw alt 7 kw VP (kan VP bli för stor?)
Tänkte välja en Nibe 1115, finns det bättre alternativ?
[/li]
Frågvis och intresserad av energifrågor!
PS Tack för ett oerhört bra forum!! DS
Leif G
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4378
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: Jag har en plan! (undra bara om den håller?)
«
Svar #1 skrivet:
26 april 2005, 23:03:26 »
Citera
Stiebel-Eltrons WPF värmepumpar kan styra pumpar till solfångare. De har även varianter på VVB:er med separat solvärmeslinga.
Deras 400-liters VVB har en solvärmeslinga i botten och VP slinga ovanför den.
I inkopplingsexemplet för solvärme ser man att solvärmekretsen är helt separat, så det behövs ingen extra värmeväxlare.
När det gäller återladdning av borrhål har det stötts och blötts ett otal gånger här, och konsensus är nog att det är bortkastat. Studier har visat att det ger bara marginell, om ens någon effekt.
«
Senast ändrad: 27 april 2005, 09:18:05 av tipo874
»
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Jocke montör
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 469
Karma +0/-1
Kön:
Jocke montör
«
Svar #2 skrivet:
27 april 2005, 08:11:24 »
Citera
Har du en befintlig solvärme så kan det vara ide att värma varmvatten med den.
Alla andra varianter på återladdning av borrhål etc. känns tveksamma.
Dessutom så har köldbäraretanolen så låg flampunkt så att det kan bli brandfara om den hettas upp för mycket (solslingor kan bli bra varma).
Då får man köra glykol som har sämre värmeledningsförmåga än etanol.
Pemslangarna tål inte hur mycket värme som helst heller.
Det finns som sagt mycket frågetecken kring återladdning av borrhål med solslinga och jag har inte sett nån lösning som verkar funka.
Men ladda varmvattenberedaren funkar, och indirekt så får du ju återhämtning av borrhålet eftersom värmepumpen knappt kommer att gå sommartid.
Här finns lämpliga tankar till projektet:
http://www.boroe.com/
Loggat
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02
LeifG
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
LeifG
«
Svar #3 skrivet:
27 april 2005, 21:56:14 »
Citera
Tack för bra svar!
Jag undviker nog att återladda borrhålet, det låter som det är
bortkastade pengar.
MVH
Leif
Loggat
MattisLind
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
MattisLind
«
Svar #4 skrivet:
28 april 2005, 12:50:48 »
Citera
Den här rapporten kan kanske vara intressant att läsa i så fall:
http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf
Utan att läst alla detaljer ser det ut som att det är ganska effektivt att använda solenergi som håller för låg temp. för att värma vatten för uppvärmning och/eller tappvarmvatten till att värma upp inkommande brine från hålet.
Å andra sidan verkar det som att systemlösningarna bli ganska komplexa med många värmeväxlare och varvtalstyrda pumpar.
/Mattis
Loggat
NIBE 1135-10 + 500 liter Borö ack. tank + AutoTerm VVB (med värmeväxlarslinga)
Borrdjup 200 meter.
BryggareBob
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Värmdö
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kön:
BryggareBob
«
Svar #5 skrivet:
02 maj 2005, 22:32:25 »
Citera
Varför ska du krångla till det med solvärmen?
Jag har haft samma funderingar som du men alla som jag tagit in offerter från har varit minst sagt ovillliga att räkna på en sådan lösning.
Dom menar att anläggningen blir onödigt komplicerad. Man kan inte räkna hem det ekonomiskt heller.
Det som slutligen fick mig att överge det hela definitivt var en mycket kompetent person som påpekade att bergvärme ju faktiskt ÄR solvärme.
Bara en liten del är geotermisk energi från jordens heta inre.
Nu hade du redan solvärmeanläggningen om jag förstod rätt och då kommer ju saken kanske i ett annat läge...
Hursomhelst, Lycka till!
//BryggareBob
Loggat
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt
Michael M
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Motala
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Har värmepumpar som hobby och arbete!
Michael M
«
Svar #6 skrivet:
02 maj 2005, 23:46:36 »
Citera
Alltså, har man från början ett tillräckligt djupt borrhål/ lång markkollektor finns ingen ekonomisk vinning med solåterladdning.
Men har man en gammal maskin och vill sätta större när man byter, eller att köldbärartemperaturen inte återställs (iallafall närmare +5-6 grader till hösten) kan en solåterladdning eller frånluftåterladdning vara befogad. Man kan räkna med att man får ut 3% mer effekt för varje grad man höjer kb temperaturen till värmepumpen. I en del anläggningar som utförts av oseriösa fall har kb temperaturen sjunkit till -8 grader och då börjar maskinerna att lösa på lågtryck och tappa aldeles för mycket effekt.
Till återladdning av borrhål ska man ej använda glasade paneler eller vacuumrör, dessa bygger enbart på solenergi. Dels är de dyra per m2 men framförallt får man ingen kondensvärme då de är isolerade från uteluften.
Det stora energitillskottet kommer när uteluften kondenserar mot solfångaren som ska vara i kontakt med luften. Enklast är pem slang, men jag använder en korrugerad 25 mm slang som från början är avsedd för poolvärme, till detta kopplas en vanlig solvärmeautomatik.
Då köldbäraren ut från vp är låg får man gångtider under hela dygnet bara utetemperaturen är över kb temperturen.
Även vid minusgrader i skuggan får man många gångtimmar från ett tak i söderläge, även mitt i vintern.
Jag var i morse och mätte på en större anläggning vi installerat
och idag hade vi helmulet +10grader, lite vind. -0,5grader upp och +8grader ner från taket. Effekt 450W/ m2!!! När solen sken i förra veckan plockar vi ned 900W/m2. Jag vet att detta är mycket högt även från en svindyr vacuumsolfångare och hela hemligheten är kondensvärme, fukten i uteluften kondenserar mot kollektorn och avger därmed stora mängder energi.
Men som sagt har man runt nollan in som kallast är detta inget alternativ ekonomiskt ( men rätt kul!). Är det fråga om nyinstallation skulle jag satsa 5.000:- på ett 20meter djupare borrhål från början så är saken klar.
Något som däremot kan kombinera nytta med nöje är att installera en fläktkonvektor inne för att kyla bostanden och samtidigt värma borrhålet.
Loggat
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.
LeifG
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
LeifG
«
Svar #7 skrivet:
04 maj 2005, 07:46:23 »
Citera
Jag är djupt imponerad över folks kunskap och inställning på detta forum.
Tack för all information!!
Leif
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 642
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Kihlman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info