0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men du värmer väl ändå inte hela huset med ett inlägg i kaminen? Har du enormt öppen planlösning eller bor i litet hus isf kan det kanske stämma. Kan man elda i panna mot rejäla ack. tankar så är det nog dubbelt så effektivt som kamin skulle jag tro. Så fort kaminen slocknar = huset kyler ut
hej funderar över följande vad är mer vedekonomiskt vedkamin eller en normal gammal pannaved kaminen värmer ju mitt hus på några klabbar,ett i lägg med 3 klabbar värmer bra i huset samma i lägg i en gammal ved panna genererar knappt nån värme i huset,allt går åt att värma upp pannan....min tanke är då att kaminen är effektivare än pannan,ej % men jag märker av värmen bättre och måste ha betydligt mindre förlust i kaminen...
sen så gillar jag mitt system...kliver upp på morgonen å gör upp en brasa å tar mig en kopp kaffe vid köksboret slipper löpa ut i nått garage eller pannrum för å elda kaminen står 3 m i från kaffebryggaren så det känns ej så betungande att göra upp en brasa mysfaktorn är hyfsat stor...
hej joo jag har väl jädrigt öppen planlösning+ att jag fixar att leva med att det är 24 grader i kök/allrum =50% av husets yta...sen att det är 20-22 grader sovrumen gör inte så mycket...å till ved åtgången jag räknar med ca 5-6m2 ved per år och ca 14500 kwh el,i vinter trots att det ha vare svinkallt i år...tycker inte det är så farligt då vi är 5 st i familjenskulle bara vilja ha vatten mantlat för varmvattnet,vinter tid...men men få se vad det blir för kamin nästa x det jag gillar är att jag ej är tvungen att elda alla dar om jag ej känner för det,har ändå varmvatten med el + solfångarna samt att luftpumpen drar huset skälv ner mot minus 20så skiter jag i å elda 2 dar så är det ändå varmt inne...å varmvattnet funkar sen så gillar jag mitt system...kliver upp på morgonen å gör upp en brasa å tar mig en kopp kaffe vid köksboret slipper löpa ut i nått garage eller pannrum för å elda kaminen står 3 m i från kaffebryggaren så det känns ej så betungande att göra upp en brasa mysfaktorn är hyfsat stor...