Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rörlängd mellan ytter/ innerdel  (läst 3902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dobber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« skrivet: 04 mars 2010, 16:46:25 »
Kille har installerat Boch EHP AA pump hos mig. Nu ser jag att minsta rörläng är 3m o max 15 m, vad händer om rörlängden är kortare än 3m ???
Blir det mindre gas = sämre effekt då ??
rörlängden hos mig kanske är max 2 m???

Tacksam för svar

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2010, 21:14:41 »
ingen fara, du kan få lite högre ljud bara. vibrationer går genom rören

Utloggad Dobber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 22:16:14 »
ok tack

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2010, 16:09:56 »
ingen fara, du kan få lite högre ljud bara. vibrationer går genom rören
För korta rör finns risk att ljud fortplantar sig med rören. Panasonic brukar ha minlängd 3m har jag förmig. Längre rör inga problem förutom lite mer tryckfall. vågräta rör minst problem, går rören 20m uppåt är det större problem.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2010, 16:27:29 »
Ja jag instämmer med Zelda här att ett av bekymmren med allt för korta röranslutningar är att ljud och ev vibrationer kan fortplanta sig in i huset mkt lättare. Sen är alltid min egen rekommendation att pumptillverkarens uppgivna minmått på röranslutning aldrig skall underskridas om man skall vara säker på att få en fullgod driftfunktion på pumpen eftersom bl.a fyllnadsmängden av gas är anpassad för denna specade anslutningslängd. Dessutom så kan det i värsta fall bli lite stul med ev garantier om något skulle hända med pumpen och den inte är installerad enligt givna specifikationer. Här är en bl.a som har lite praktisk erfarenhet ifrån det verkliga livet: :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26094.msg250044#msg250044

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2010, 20:23:30 »
Det Nettovärmepumpar påstår i den länken om vätskeslag vid korta rör pga överfyllning stämmer bara i värmepumpar med kapillärrör. Sanyo´n han har bytt ut har elektronisk exp.ventil.
Med elektronisk exp.ventil så styr ventilen överhettningen som Oskar P skriver.
  

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2010, 20:36:14 »
Det Nettovärmepumpar påstår i den länken om vätskeslag vid korta rör pga överfyllning stämmer bara i värmepumpar med kapillärrör. Sanyo han har bytt ut har elektronisk exp.ventil.
Med elektronisk exp.ventil så styr ventilen överhettningen som Oskar P skriver.
 
vätskeslag ja, det har en kapillärrörspump lättare att råka ut för om den är överfylld, eller så kan det inträffa om den är helt igenfrusen och köldmedievätskan passerar förångaren utan att uppta nämnvärd värme.. men kommer det in vätska (inte ren vätska då vilket är nästan omöjligt utan ofullständigt förångad ånga) så förångas den under kompressionsprocessen och visst kan det slå sönder reedventiler men en kompressor kan även klara ett tillfälligt vätskeslag.
det vpgr skrev tolkade jag som att han menade att det kommer in ånga (inte överhettad gas) till kompressorn och att den då skulle kondensera under kompressionsprocessen, visst det kan ske om du höjer trycket i en köldmediebehållare, då kondenserar ångan i behållaren och frigör värme för att kunna kondensera, men i kompressorn tillförs energi och värme till KM, tempen höjs över daggpunkten och när gasen lämnar kompressorn kan värmen frigöras, då blir det mättad ånga vid köldmediets daggpunkt och därefter vätska som underkyls.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2010, 20:51:57 »
Det Nettovärmepumpar påstår i den länken om vätskeslag vid korta rör pga överfyllning stämmer bara i värmepumpar med kapillärrör. Sanyo´n han har bytt ut har elektronisk exp.ventil.
Med elektronisk exp.ventil så styr ventilen överhettningen som Oskar P skriver.

Hej Zelda!  Ja jag kan mkt väl instämma med dig och Oskar P om att risken är väl kanske försumbar när det finns elektronisk exp.ventil på pumparna, men vad hjälper det om det skulle hända något med pumpen/kompressorn och man inte har följt leverantörens spec över minsta anslutningslängd. Sc:,h Det kan ju bli ett skäl till att garantin inte gäller för haveriet då isf är jag rädd för. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2010, 21:41:55 »
precis.. säljaren bryr sig nog inte om du ens kommer med avancerade uträkningar, står det 3 meter så är det 3 meter enligt dem, men står man och monterar så ser man lite annorlunda på det då det är ibland ett helsike att få plats med 3 meter om man inte gör en stor rulle bakom ytterdelen, men det försämrar ju luftflödet att ha en massa rör där bakom.
så det tummas ju ofta på denna gräns, men under en meter har jag aldrig gått, och en meter i en loop bakom utedelen får man lätt plats med även om rören från innerdelen kommer ut precis där ventilerna på utedelen sitter.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rörlängd mellan ytter/ innerdel
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2010, 21:42:45 »
Fryser förångaren ihop, så brukar överhettningen sjunka.
Men exp-ventilen borde reagera och och strypa eller kompressorn minska i effekt.
Men kompressorn är kanske programerad enbart att hålla börvärde.

Jag läste länken lite tydligare såg att det stod 25cm inte 25meter.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 21:51:38 av Zelda »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!