Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Servicemenyer Optimum
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Servicemenyer Optimum (läst 1407 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
Servicemenyer Optimum
«
skrivet:
03 mars 2010, 21:43:56 »
Citera
Hej,
tror inte att jag kommer kunna hålla mig ifrån att pilla i min Diplomat Duo Optimum 8's servicemenyer, och då skulle det vara bra att veta vad alla val är...
Är det någon som har en handbok eller länk till någon sida där jag kan hitta beskrivningar av de olika menyvalen?
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Servicemenyer Optimum
«
Svar #1 skrivet:
03 mars 2010, 22:20:16 »
Citera
Den här är för en vanlig optimum, jag misstänker att menyerna är rätt lika.
http://www.energicenter.com/downloads/optimum-installtaion.pdf
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Labold
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
«
Svar #2 skrivet:
04 mars 2010, 11:30:58 »
Citera
Tack för svaret, tyvärr funkar inte länken. Annat förslag?
/L
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
ottohans
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
ottohans
«
Svar #3 skrivet:
04 mars 2010, 12:26:29 »
Citera
Testade just nu medans jag skriver detta och länken fungerar, jag får upp dokumentet
Loggat
Labold
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
«
Svar #4 skrivet:
04 mars 2010, 20:59:12 »
Citera
Ja, nu funkar det. Tack!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Servicemenyer Optimum
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 916
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Rdx
DonPablo
VictorHus13
Kvarn
Mike
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info