0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej varför tjollra med "Felmonterade solfångare" på vintern? hur än ni vrider å vänder på det har ni helt fel vinkel på fångarna,för att få ut vettig effekt om ni har dom på ett tak...dvs ni har FEL vinkel på dom....skruva fast skrotet i 80-90 graders vinkel på vägg så optimerar ni för vintersol + att ni dessutom slipper snö på fångarna...sen slipper ni ketchup effekten mitt i sommaren mm mm mm mina 60 rör laddar direkt solen är fram även mitt i vintern,det enda jag behöver är sol i några timmarsnö eller rimfrost är inte nått problem
HejPratar vi om plana solfångare ? Vilken lutning ?Jag har själv funderat en del på detta problem, och det är mer snö i Värmland än i Göteborg. Jag har ju kört igång mina solfångare genom att tvångsköra cirkpumpen, men när det blir mycket snö går det inte. Snön hasar ner, men bromsas upp av den snö som ligger nedanför solfångarna. Jag tvingades ändå upp för att röja snö med muskelkraft för att få fram hela ytan. Frost är det mindre problemet, det smälter fort.Jag har funderat på att röja snö med ett rep med knutar och att ha en skrapa som löper i två spår på var sin sida om solfångaren, en sorts klaff med funktion. Det krävs mycket energi att smälta snö och is. Men om man har den funktionen på den modul där tempgivaren sitter så får man ju igång systemet.MVH/Gano
Trots rekordvinter har solfångaren enkelt kastat av sig all snö så fort solen börjat lysa.Taklutningen är 45 grader, men riktningen är rakt åt öster, vilket ger ett kraftigt "straff"på vintern. Efter en period utan sol landar lågtemp.tanken på 10-11 grader och anläggningenstartar nu så fort det blir ljust! Ingen sol behövs. I förra veckan hade vi en dag då solent.o.m. lyckades få ut värme till radiatorerna (32 grader) Tilläggas kan även att solfångarna ligger i en "radda" från nock till takfot, så det finnsinget kallt tak för snö och is att fastna på. Om bara lutningen på taket är någorlunda brabehöver man inte göra något alls åt snö och is....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 27 februari 2010, 18:59:44hej varför tjollra med "Felmonterade solfångare" på vintern? hur än ni vrider å vänder på det har ni helt fel vinkel på fångarna,för att få ut vettig effekt om ni har dom på ett tak...dvs ni har FEL vinkel på dom....skruva fast skrotet i 80-90 graders vinkel på vägg så optimerar ni för vintersol + att ni dessutom slipper snö på fångarna...sen slipper ni ketchup effekten mitt i sommaren mm mm mm mina 60 rör laddar direkt solen är fram även mitt i vintern,det enda jag behöver är sol i några timmarsnö eller rimfrost är inte nått problemMen jag får ofta tjock is och frost på bilens lodräta ytor också. Det har nog stor betydelse var man bor i Sveriges avlånga land.
Citat från: Rickard skrivet 26 februari 2010, 21:27:05Det blir dom ändå, hur skulle det annars kunna ligga kvar snö?När snön börjar tina så tinar hängrännorna upp också, det är i alla fall vad jag lärt mig efter ha levt 45 år i norrbotten.Fast blir inte effekten att man får långa istappar från takfoten?Vatten känns inte som lösningen. Se hur det blir på vindrutan på bilen om man spolar vatten på den. det fryser direkt dill en stenhård is.Jag har förresten över 8m till nocken och ingen balkong på lämpligt läge.
Det blir dom ändå, hur skulle det annars kunna ligga kvar snö?När snön börjar tina så tinar hängrännorna upp också, det är i alla fall vad jag lärt mig efter ha levt 45 år i norrbotten.
Enklast och billigast och mest energi-effektivt är nog tryckluft...ett par rejäla dysor på en av panelerna. Du blåser bort snön innan det hunnit lagaras mer än 10-20cm. Inga istappar, inga vattenslangar, inget som fryser, inga stegar
Just nu 0 grader och lätt snöfall i Göteborg (Backa). 20 grader varmt på taket ochpumpen går för fullt mot 15 grader i botten av lågtemp.tanken. 5 graders differenspå denna temp.nivå är lika mycket värt som en diff från 45 till 40 grader, eller 65till 60 grader senare på säsongen (lika mycket energi).Glöm alla funderingar på rörliga delar på taket. Där är miljön så ogästvänlig att ävende enklaste fasta installationer har svårt att leva längre än 25-30 år.Idén med en "defrostersolfångare" som skulle ha förmågan att tina övriga solfångareverkar lite underlig. Om du har ett så bra läge sätter du förstås alla panelerna däroch allihop fungerar utan hjälp!
Jag har ibland funderat på om inte taknocksplåten kan ha en initierande effekt. Jag har en svart taknocksplåt som lutar aningen mer än själva solfångaren, kanske 60 grader och tack vare att värmen värmer direkt på plåten är det ofta där det smälter först. Kanske vore en ide att ha en nästan vertikal svart plåt högst upp mot nocken ?-Men bäst är förstås att ha en bra lutning på solfångaren, då ordnar det sig med snön ändå...