0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett alternativ är väl att vinkla upp dem så att snön inte lägger sig på ytan?En annan fördel med detta är att man då kan optimera vinkeln för vintersolen.
Kanske en eldriven snöskottare av något slag... två axlar på var sida solpanelen med ett drev i bägge ändor av varje axel, sedan två kedjor emellan dessa axlar och någon form av bockad plåt som fästs mellan kedjorna. En 12v elmotor och några brytare så är snön borta med ett knapptryck. Får väl sätta denna solfångare längst ut på taket så snön enkelt kan ramla ner på backen.
Citat från: Carl N skrivet 25 februari 2010, 12:20:48Ett alternativ är väl att vinkla upp dem så att snön inte lägger sig på ytan?En annan fördel med detta är att man då kan optimera vinkeln för vintersolen.Jo, kan vara ett alternativ för en del men inte för mig. Det är en rent estetisk fråga, det kommer bli ordentligt fult.
Om du ändrar vinkeln bara på en av dom eller kompletterar med en extraoch placerar den på ett mer estetisk sätt föratt använda den som en "defrostersolfångare" ?
Kanske ngn metod från flyget skulle kunna gå att använda?http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Fragor-och-svar-for-flygradda1/Avisning-av-flygplan/Där är snö och is ett allvarligt problem som helt kan förstöra flyegenskaperna.
Hur mycket energi beräknas gå åt? Ska systemet kunna smälta massor med snö också?Du kanske kunde gräva ner några meter slang i marken och sen köra panelerna i serie med varann och efter denna "jordvärme". Eller lägg slangen några varv runt septitanken om du har nån sån, där är ju mycket gratisvärme att hämta.
Om du ändå tänkt sätta upp solfångare så tror jag inte att du behöver bekymra dig för rimfrosten, när solen börjar ge den effekt som krävs för att värma vattnet smälter den även bort rimfrosten.Snöproblemet tror jag är värre, och jag tror inte att det hjälper att tillföra värme för att smälta bort snön.Snö som smälts bort av värme har en förmåga att skapa "bryggor" som gör att den sitter fast runt ikring, även om du smält själva ytan på solfångaren ren från snö.Du kommer alltså att få ett utrymme mellan solfångarytan och panelen som är "tom", men ändå så mycket snö som täcker att du inte får in nån energi från fångaren.En mekansik lösning kanske kan fungera i vissa väder, men inte om det är kallt ute.Den energi som du kan få in under den snötäckta perioden, även med solfångarna snöfria är så liten att det knappast är värt besväret att bygga några mer avancerade ingenjörsprojekt för den sakens skull...Låter kanske negativ, men jag tror nog att nån annan hade löst problemet redan om det vore möjligt och lönsamt.Ta istället de kanske 1000 kWh/år som du kan spara under sommarmånaderna som den bonus du är ute efter, mer blir det inte, och de ytters få KWh du missar under tiden det är problem med rimfrost och snö är helt försumbara.