0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har hamnat i en diskussion med en person som anser sig veta allt bäst! Denne man hävdar att jag borde stängt av min pump vid -10 för den minsann drar mer energi än den ger vid lägre temp än ca -10!Men är det verkligen så?? Jag känner att den ger go värme fortfarande vid -20.Samme person hävdar att det vid vissa vädertyper (bl.a fuktigt väder) är väldigt dyrt att driva pumpen och att jag då bör stänga av och använda elelementen (som inte varit på på 5 år...)Men pumpen sitter ju på vanlig 16A och om jag totalt glömt grundskolans fysik så bör den inte dra mer än proppen kan klarar?Så mina frågor:1. Ska jag stänga av pumpen när jag behöver den som mest?2. Vad drar min pump i värsta läge (glömt hur man räknar...)?3. Är AC verkligen så dyrt? Sen när jag har er experter att fråga så undrar jag om jag bör uppdatera till en bättre pump? Min innerdel låter rätt mycket trots att den är nyservad.Vore så tacksam för svar!Charlotta
fråga 1. låt pumpen gåfråga 2. E9 drar max 1300-1400 wattfråga 3. AC tycker jag är billigt mina pumpar förbrukar ström för ca 200kr per sommardin fläkt motor behöver nog bytas ett vanligt fel på panasonic mfl kjell Tack snälla Kjell!Då betyder det att min pump mest kan kosta ca 1-1,5 kr per timme, eller hur?AC har jag aldrig riktigt vågat köra då jag trodde det handlade om 1000 lappar per månad! Suck, svettats i onödan alltså!Vad säger du om fuktigt väder? Ska pumpen stängas av då?Tror faktiskt att fläktmotorn blev bytt en gång för länge sedan, ska ta upp det vid nästa service!Återigen tack för dina svar! Thumbsup
Purjo!Jo,jag förstår ju att ett vanligt element brukar väl ofta ligga på 1000w och det kan knappast värma hela mitt hus på 170kvm som pumpen faktiskt gjort de senaste 5 åren.Nu den här vinterna har jag stödeldat en del i kaminen, men några element tänker jag inte sätta på!
Förlåt en dum fråga: om man stänger av pumpen för att det sliter för mycket att kallstarta den... ska man då inte starta upp förrän det är sommar och man inte länge behöver pumpen? Är det inte bättre att låta den gå hela tiden i så fall? Min har i alla fall gått trots att det var -28 i morse! (och liiiite kyligt på övervåningen... )