0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har nu haft min bergvärmeanläggning i 3 veckor. Är hittils nöjd då vi sparar $$$!, frågan är om systemet går att optimera ytterligare. Vi har en NIBE 1115, 7kW med en TIDA 500 l acc, aktivt borrdjup 175m och vi bor i Sundsvall. Tidigare ägare till villan uppgav en årlig förbrukning på ca 40000 kWh.Dessa är nuvarande inställningar som varit sedan installationen den 30/3:- Kurvlutning: 9- VP starter: 628- VP tid: 201 h- grundinst. 0 sverigePersonligen tycker jag väl att antalet starter är lite väl mycket, ca 30 per dygn.Några förslag till optimering/intrimning?MvhMagnus
Håller på att plöja igenom en tråd startad av Rippe....massor av sidor att läsa, men lärorikt.
Satt och plöjde igenom den häromdagen också...trodde aldrig det skulle ta slut, längsta tråden på forumet?!!! men jag fick väldigt mycket nyttig information!
Citat från: bamabama skrivet 25 april 2005, 22:38:01Satt och plöjde igenom den häromdagen också...trodde aldrig det skulle ta slut, längsta tråden på forumet?!!! men jag fick väldigt mycket nyttig information! Trevligt! Visst kan det erkännas att det smygit sig in en hel del dravvel i den tråden också. Men skulle man rensa upp den en aning skulle man kunna använda den som just en "handbok för nybörjare med Nibe".Självklart ska alla "tunga" klienter på detta forum ha mest eloge för att den tråden blev så mustig som den blev. Dock måste jag ta på mig en stor ära själv eftersom jag hela tiden försökte ställa frågorna så enkla och grundläggande som möjligt SAMT att jag kritiskt granskade allas synpunkter och inte bara köpte beskeden rätt av. Detta både för min egen del OCH för andras skull.