0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=3l0cbg6of0gorf3v7fbs0b3dq7 Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).
Citat från: Erik-NA skrivet 19 februari 2010, 21:35:53Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=3l0cbg6of0gorf3v7fbs0b3dq7 Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med? En värmemätare mäter flöde och temperatur före och efter värmekällan.Tempgivarna som används måste vara av bra kvalitet och matchade, alltså de skall visa exakt lika i hela det uppgivna mätområdet för att stora mätfel inte skall uppkomma.Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).Vi kommer framöver att inegrera någon form av värmemätning i logger 2020 där man använder två tempgivare + en flödesmätare för att få fram en enklare typ av värmemätning, hur rätt den visar kommer att bero dels på flödesmätarens kvalite och dels på hur lika de två temgivare man använder i beräkningen visar.Man kan även tänka sig att bygga in en värmemätarfunktion utan flödesmätare, för de som har ett system helt utan termostater (som gör att flödet ändrar) eller i solfångarsystem där man "bakåt" kan räkna ut vilket flöde som bör vara rimligt utifrån den effekt som indikeras vid olika angivelser av flödet.När detta kan komma integrerat i Loggern är osäkert, men föhoppningsvis närmaste halvåret.
JAg har lite svårt att se hur kopplingen ser ut utifrån din beskrivning.Skulle du kunna göra en skiss?Elpatronen borde inte ha någon påverkan på mätningen om du mäter flöde och temp för framledningen före elpatronen, och temp på retur direkt före varma sidans värmeväxlare.Den stegring av temperaturen på returledningen som elpatronen skapar kommer inom någon sekund även att påvarke framledningstempen, den enda reella tillförseln av effekt kommer att vara den från kompressorn.
En skiss hade varit bättre, men som sagt, du skall montera tempgivare och flödesmätare så att elpatronens energitillförsel sker efter tempgivare och flödesmätare för framledning, men före tempgivaren för returtemp.Min konstruktör arbetar med en lösning för COPmätning via webtjänsten e-logger.se, denna mätning blir dock med hjälp av de tempgivare som loggern använder, och initialt bara med hjälp av ett uppskattat flöde, så det blir ju inte nån exakt vetenskap direkt.Du kan överföra mätvärden från actaris till din PC via pulskortet direkt till Logger 2020 och få trender och momentanvärden visade i LoggerSoft eller i webtjänsten.Enda bristen med detta är att actasismätaren (och alla andra mätare jag kollat) bara ger en puls/kWh, vilket gör att antalet pulser blir rätt lågt, vilket ger en något grov visning av energimätningen, även om inga direkta mätfel visas.På en veckotrend kommer det säkert att se bra ut, men vill du mäta med en kort tidsintervall, typ 1-6 timmar så kommer trenden över producerad energi att bli rätt hackig.Logger 2020 kostar 1150 kr och optionskortet 325 kr.
Citat från: Rickard skrivet 10 mars 2010, 07:03:12Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).Fel i temperaturdifferensen blir inte så stort problem i varianten utan flödesmätare. Pumpens effekt varierar inte så mycket. Effekten på min pump varierar mellan 5 och lite över 6 kW. Största delen av värmen produceras när pumpen ger ungefär 5,7 kw. Extremvärdena är varmvatten vintertid och radiatorvärme i början av uppvärmningssäsongen. Ett fel i temperaturdifferensen på 10 % kan man kompensera för i omräkningsfaktorn från differens till kW. I och med att effektintervallet är så litet blir felet bara någon procent i ytterkanterna av intervallet om man väljer rätt omräkningsfaktor någonstans i mitten av intervallet. Det blir förstås större fel när tillsatsen går in men antalet tillsatstimmar är ju för de flesta lite i förhållande till drifttimmarna. Ett problem är att med varianten med enbart temperaturgivare och antagande om konstant flöde är att det det utöver pumpens flöde finns ett bidrag från självcirkulationen som ökar när temperaturen ökar men det är ju inte precisionsmätning det handlar om. Den flödesmätarfria varianten skulle i alla fall duga bra för min del.
Citat från: Erik-NA skrivet 19 februari 2010, 21:35:53Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?http://www.energibutiken.se/11-varmematareHur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med? En värmemätare mäter flöde och temperatur före och efter värmekällan.Tempgivarna som används måste vara av bra kvalitet och matchade, alltså de skall visa exakt lika i hela det uppgivna mätområdet för att stora mätfel inte skall uppkomma.Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).Vi kommer framöver att inegrera någon form av värmemätning i logger 2020 där man använder två tempgivare + en flödesmätare för att få fram en enklare typ av värmemätning, hur rätt den visar kommer att bero dels på flödesmätarens kvalite och dels på hur lika de två temgivare man använder i beräkningen visar.Man kan även tänka sig att bygga in en värmemätarfunktion utan flödesmätare, för de som har ett system helt utan termostater (som gör att flödet ändrar) eller i solfångarsystem där man "bakåt" kan räkna ut vilket flöde som bör vara rimligt utifrån den effekt som indikeras vid olika angivelser av flödet.När detta kan komma integrerat i Loggern är osäkert, men föhoppningsvis närmaste halvåret.
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?http://www.energibutiken.se/11-varmematareHur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
Jag har inte titat så mycket på den typen av lösningar, men så här ser i vart fall testkörningen på COP-beräkningen med fast flödesvärde:Visst blir det lite konstiga spikar här och var men under drift av kompressorn visar det rätt rimliga värden så länge man som jag kör med fast flöde i systemet.