Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Effektivitet i kyla? KW förbrukning ?  (läst 942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefangranath

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Njutånger
  • Antal inlägg: 8
  • Kön: Man
Effektivitet i kyla? KW förbrukning ?
« skrivet: 18 februari 2010, 22:39:36 »
Hej!

nu har jag testat min bosch 8 aw  !

Den går bra ner till ca  -12 utan elspets  sedan börjar det bli svalt och gnälligt inne.

Jag testade den  med blockerat eltillskott.

vid snittad temp på -9  hade jag en total strömförbrukning på 90 kw/dygn  inkl hushålls el.

Jag provade även hur långt ner den gårutan att vilja spetsa med el   -8  ville han ha ca 3kw en stund.

MVH  Stefan

Utloggad tyke

• tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1001
  • Kön: Man
SV: Effektivitet i kyla? KW förbrukning ?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2010, 23:11:45 »
Hej Stefan jag tror även att det hänger ihop med hur mycket pumpen måste klara av dvs storlek på hus välisolerat eller inte, badrumskomfort antal bad/dusch inomhustemp osv. I mitt fall klarar jag mig utan elspets ner till -20 ºC men då värmer jag endast undervåningen plus vv. Vid -10  ºC drar mitt hus totalt ca 80 kwh.

Mvh tyke :D
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?