0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Självklart, du får prova dig fram till en kurva som passar just för ditt hus. Testa t ex H60, det borde bli rätt bra. Tänk på att det tar ca 1 dygn innan förändringen av värmehurvan ger full effekt på innetemp.
Men jag som har rumsgivare och satt den på 10 därmed ska anläggningen enbart gå på innetemp. Spelar då värmekurvan någon roll?
Citat från: kojak skrivet 19 februari 2010, 08:57:00Men jag som har rumsgivare och satt den på 10 därmed ska anläggningen enbart gå på innetemp. Spelar då värmekurvan någon roll?Vad är det som du satt på 10? Värmekurvan, dvs en plan värmekurva där både V- och H-värde är 10?Eller är det förändringsfaktorn för rumsgivaren?Oavsett är det som Carl säger, värmekurvan har alltid ett finger med i spelet. Har du rumsgivare utgår systemet från värmekurvan och korrigerar börvärdet efter dina inställningar. Hur detta sker finns beskrivet ett par gånger i forumet, men...Förändringsfaktor : 5Rumstemperatur inställning : 20°CNuvarande rumstemp : 18,5 ºCBörvärde värmekurva : 40°C(20-18,5) x 5= 7,5 -----> Nytt börvärde 40 + 7,5= 47,5°C
Till slut efter kontroll på olika variationer av värmekurvan så har den nu hamnat på V21 och H73. Det har fungerat bra nu är temp ligger runt 0 här nere på sydkusten i Skåne.Kurvan kommer säkert att ändras någon gång men just nu är den spikrak från 21 till 73.Tack för alla synpunkter
Nu skall vi se här. För en gångs skull så hade vi -10 grader kallt i natt. Det var länge sedan. Nu klockan 7 har jag nästan 22grader inne i huset och det är visserligen vart och skönt men vill sänka den något. Jag provar att sänka H värdet lite så får vi se om några dagar vad som händer. Mitt varmvatten i vattenkranen ligger förresten på 61 grader, måste det vara så onödigt högt eller är det en justeringssak? Jag ser ochså att värmetillskott är igång.
Oavsett är det som Carl säger, värmekurvan har alltid ett finger med i spelet. Har du rumsgivare utgår systemet från värmekurvan och korrigerar börvärdet efter dina inställningar. Hur detta sker finns beskrivet ett par gånger i forumet, men...Förändringsfaktor : 5Rumstemperatur inställning : 20°CNuvarande rumstemp : 18,5 ºCBörvärde värmekurva : 40°C(20-18,5) x 5= 7,5 -----> Nytt börvärde 40 + 7,5= 47,5°C