Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur räkna för att jämföra?  (läst 1018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hur räkna för att jämföra?
« skrivet: 18 februari 2010, 18:44:07 »
Jag ska nu välja värmepump/värmelösning för huset och vet inte riktigt hur jag ska räkna för att kunna jämföra olika typer.
Jag har möjlighet att installera Bergvärme, Jordvärme eller Luft/Vatten.
Jag ska värma ett hus på 155 kvm, har dock 2 kakelugnar som jag eldar i, den ena varje dag under vinterhalvåret, den andra när det är riktigt kallt.
På sommarhalvåret (april tom september/oktober) ska jag dessutom värma en pool på 4x10 meter (57 kubikmeter vatten), pooltak finns.

Hur ska jag räkna för att kunna jämföra effektivitet och förbrukning för dessa tre olika alternativ av värmepumpar?  Sc:,h  huvuddunk
Vad är rekommendationer från er andra?
Något speciellt jag måste tänka på med respektive lösning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur räkna för att jämföra?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2010, 22:00:28 »
Ta in offerter på alla alternativen om du vill, men jordvärme är lika effektivt som bergvärme och kostar ungefär som luft/vatten så har du en rejäl tomt så är det min rekommendation.

Dimensionera så att den fixar att värma huset utan eldning, man tröttnar fort på att elda när det inte lönar sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hur räkna för att jämföra?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2010, 22:30:35 »
Tomten är jättestor (3 ha) så det kan inte vara problem. Fastigheten ligger strax norr on Norrtälje, som ligger 8 mil norr om Stockholm.

Är inte kollektorslangen dyr och hur mycket måste jag ta till i dimensionering för att klara poolen på våren, redan i april. Vill komma upp i minst 27 grader i poolen, helst 30.

Glömde lägga till att jag har vattenburen golvvärme i 1/3 av huset ungefär. Planerar att dra in vattenradiatorer i övrigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!