0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle säga att det är hugget som stucket, tänker du sälja veden så har du ju kvar jobbet med att hugga mm så då kan du lika gärna elda som sälja. Kostnadsmässigt så får du ungefär lika betalt för veden som det kostar att värma med jordvärme tror jag.Ventilationen blir dock sämre med jordvärme så detta måste du lösa, likaså kommer skorsten vittra om den är kall. Eldar du får du sota och aska, eldar du inte måste du klä in skorsten och ordna ventilationen.
Man bör ventilera kallvinden om det inte är gjort vanliga ventiler på nockändarna.Gör man detta så blir det inte något bekymmer med möglet....Sen är det nogså att en murad pipa tar stryk spec höst o vinter om man inte eldar i den...
Hur menar du att ventiler inte hjälper till med luftombytet på vinden o att det i så fall skulle bli fuktigare på vinden med ventiler.....nu förstår jag nog inte vad du menar.....
Citat från: Carl N skrivet 19 februari 2010, 08:58:38Jag skulle säga att det är hugget som stucket, tänker du sälja veden så har du ju kvar jobbet med att hugga mm så då kan du lika gärna elda som sälja. Kostnadsmässigt så får du ungefär lika betalt för veden som det kostar att värma med jordvärme tror jag.Ventilationen blir dock sämre med jordvärme så detta måste du lösa, likaså kommer skorsten vittra om den är kall. Eldar du får du sota och aska, eldar du inte måste du klä in skorsten och ordna ventilationen.På vilket vis skulle man ordna med ventilationen? Sätta in fler ventiler i rummen? Har själv gått från ett vedeldat hus till en LVVP så på det blev jag nyfiken. Har hört att risk finnes för mögel på kallvinden då skorstenen ej värmer upp kallvinden, somliga säger att det absolut blir mögel, några att risk finnes och även de som säger att det inte är nåt att oroa sig för... Svårt detta för en som jag som inte är kunnig om det alls...
HmmmJust nu funkar självdrag bra trots VP... resonemanget är iofs rätt på tex sommaren funkar inte självdrag alls.-30 ute och 20 inne, driver på rätt friskt jag har mina fresh springventiler stängda.Huvva för en vinter säger jag.
Citat från: Hasta skrivet 21 februari 2010, 18:54:14Hur menar du att ventiler inte hjälper till med luftombytet på vinden o att det i så fall skulle bli fuktigare på vinden med ventiler.....nu förstår jag nog inte vad du menar.....Jodå, visst gör dom det, dom hjälper till att ventilera ännu mer fuktig luft utifrån. På våra breddgrader är det ofta väldigt hög luftfuktighet i utomhusluften.