Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Illa behandlad av Bosch?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Illa behandlad av Bosch? (läst 1591 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elof16
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Enskede
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kön:
Elof16
Illa behandlad av Bosch?
«
skrivet:
18 februari 2010, 13:38:00 »
Citera
Köpte en Bosch EHP AW med en tillhörande CC 160 ioktober 2009
Nu vid köldknäppen som höll i sig över några veckor dec - jan, slutade det med att pumpen larmade för Lågtryckspressostat.
Det visade sig att hela uteenheten var ett isberg... (nej, jag höll inte koll på den och ja, nu håller jag koll på den...).
Servicekille (Bosch aukt) var här men hittade inget konstigt. Sa dock att sådan isbildning ska det ej vara...
Efter detta har servicekillarna varit här några ggr - utan att kunna fastslå vad som är fel. Dock fungerar pumpen efter att jag själv avfrostat med varmvatten samt numera håller ett öga på den.
Har givetvis talat med ÅF upprepade ggr, dom säger att även dom stångar sig blodiga mot Bosch... Får inte nån info...
Bosch har efter detta lovat att återkomma med besked om vad som är/var fel samt hur dom ska kompensera mig. Stockholmschefen skickar mig till Servicechefen i Tranås som skickar mig tillbaka... Nu ligger bollen hos "ansvarig för Bosch Värmepumpar i Sverige" som lovade att höra av sig - utan att sedan göra det...
Jag känner att det inte är ok att VPn inte fungerar ssom den ska efter endast 3 månader, nån som har råd/tips? Vad med om liknande?
Mvh Elof
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Illa behandlad av Bosch?
«
Svar #1 skrivet:
18 februari 2010, 13:46:33 »
Citera
Hej.
I extrema situationer kan nog de flesta luft/vatten och luft/luf-värmepumpar isa igen totalt, men för dig verkar ju problemet vara rätt vanligt?
Tyvärr är det nog så att om inte installatören kan fixa felet så får du vänta på besked/åtgärder från centralt håll.
De flesta större tillverkare/importörer har speciellt kunniga experter som brukar åka ut på de typer av problem som du beskriver, men KANSKE är ditt problem inte unikt för IVT, och då krävs det nog någon form av modifikation på mjukvara eller hårdvara för att det skall börja fungera bra.
Det du kan göra är att försöka häva köpet, de har rätt att reparera eller byta ut den vara du köpt typ 3 ggr, får de inte till felet efter 3 ggr så har du rätt att få pengarna tillbaka, och kan köpa ett annat fabrikat.
Jag vill ju dock hävda att de inte gjort vad de kan så länge de inte bytt din utedel, eller i vart fall styrkort + givare.
Men än en gång, det kan ju vara ett seriefel som de försöker lösa bakom kulisserna.
/Rickard
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Elof16
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Enskede
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kön:
Elof16
«
Svar #2 skrivet:
18 februari 2010, 13:55:05 »
Citera
Tror att det försigår nåt bakom kuliserna, Bosch skall tydligen haft ett stort servicemöte i början av denna vecka, jag skulle få svar efter det.. Detta gör att jag tror att det är ett seriefel.
Jag har krävt ny utedel samt 6 000 sek i kompensation för den tid jag själv fått lägga ned.
Intressant är att min granne fick sin Bosch installerad samma dag som mig och har inga problem...
En annan detalj är att utedelen har börjat låta (vinande ljud - ej från fläckt) mer efter allt detta inträffade. Nån som vet nåt om det?
By the way så räddade detta forumet mig från att bryta ihop fullständigt med -24 grader ute och en larmande VP...
Loggat
"joka"
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2126
Karma +0/-0
Kön:
"joka"
«
Svar #3 skrivet:
18 februari 2010, 14:20:30 »
Citera
Jag har en EHP 8 AW med en CC 160. Inga problem med isbildning så jag är nöjd. Du kanske har fått ett måndags-ex?
Du ska självklart inte vara nöjd med detta och ligga på Bosch tills dom ordnat det eller du fått pengarna tillbaka som du själv kan göra vad du vill med.
Skriv och berätta hur det går för dig i kampen mot Bosch, kan ju va nyttig info för oss andra ägare till en Bosch
Loggat
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
18 februari 2010, 15:23:44 »
Citera
Min svåger, som är rörmokare, har en IVT L/V som isade igen helt för några veckors sedan och han fick manuellt avisa den. Ingen aning om vilken modell han har, men den lär väl vara lik en Bosch?
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Illa behandlad av Bosch?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 921
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info