Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH? (läst 5689 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjrebqll
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Fjrebqll
Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
skrivet:
18 februari 2010, 12:40:17 »
Citera
Hejsan!
Fick igår en Q-Heat 530 installerat i vårat vardagsrum!
Huset är på 117 kvadrat och 1 "våning" men tycker inte pumpen ger bra värme ifrån sej förutom till just vardagsrummet.
Den värmer just nu I auto läge, kanske jag borde ändra denna inställning till manuell då vi inte har en direkt "öppen" planlösning?
I autoläge verkar det mest som att den bara använder det lägsa läget av fläktströmningen?
Kan bifoga en bild senare över planlösningen om det hjälper!
Tacksam om någon kunde hjälpa mej!
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #1 skrivet:
18 februari 2010, 12:47:56 »
Citera
Hi
Du måste gå upp i högre fläktläge för att spridningen skall fungera bra, vilket också normalt höjer COP på systemet. jag kör fläktläge 3 på mina FD25:or när jag vistas i närheten och 4.an (Max) när jag inte är hemma, eller yttertemperaturen går under ca -10, värmespridningen blir avsevärt bättre än med automat läget då
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #2 skrivet:
18 februari 2010, 12:55:26 »
Citera
Hej Fjrebqll och välkommen till forumet! Thumbsup Rent generellt kan man alltid utgå ifrån att dessto högre innerdelsfläkthastighet ju bättre värmespridning i huset får man, även inställningen av vingen kan ha en stor betydelse naturligtvis. Om man ställer upp vingen i ett högre läge och ökar fläkthastigheten så får man iväg varmluften ännu längre bort från innerdelen och därmed ett bättre värmeutbyte. Sen skall man heller inte enligt min uppfattning använda sig av någon form av autoinställningar på pumpen eftersom de oftast inte är de bästa, utan prova dig fram med olika inställningar (manuella) när det gäller fläkthastighet och vinge för att få så bra värmespridning som möjligt i huset. Skulle du ändå inte lyckas få till en bra värmespridning i hela huset så beror det antagligen på innerdelens placering isf, i vissa fall kan det behövas 2 st luftvärmepumpar med olika innerdelsplaceringar i huset för att kunna få till en riktigt bra värmekomfort.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
Fjrebqll
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Fjrebqll
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #3 skrivet:
18 februari 2010, 14:56:23 »
Citera
Tack så jättemycket för svar och för välkommnandet Raffen!! Thumbsup
Hur mycket anser du jag borde höja vingen i manuellt läge? Som du säger så verkar ju inte auto funktionen vara direkt super, den verkar sprida allt varmluft rakt neråt/lite snävt.
Iofs så borde väl det vara bättre då värme stiger?
Fast å andra sidan kanske varmluften inte färdas direkt jättelångt då heller?
/D
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #4 skrivet:
18 februari 2010, 15:24:00 »
Citera
Hej Fjrebqll! Svårt att säga på rak arm eftersom det skiljer lite från fall till fall, dvs från hus till hus och mkt beroende på planlösningen ifh till innerdelsplaceringen mm, så jag tycker att du skall pröva dig fram med lite olika manuella intällningar av både fläkthastigheterna och inställningen av vingen. Ju högre fläkthastiget du kan ha dessto bättre för värmespridningen i huset är det ju, men sen är också detta med fläkthastighet en fråga om komfort (ljud) också men kör så så hög hastighet som ni står ut med utan att störas allt för mkt när ni är i vardagsrummet, sen när ni inte är i vardagsrummet så kan du ju höja upp fläkthastigheten lite mer ordentligt.
Det här med att många har fått för sig att varmluften från en luftvärmepump alltid måste blåsas nedåt mot golvet därför att värme alltid stiger uppåt (vilket är helt riktigt) det råder det ju lite olika meningar om, själv har jag erfarenheten att man kan mkt väl ha vinge rakt ut och blåsa varmluften utmed taket för längsta och bästa värmespridning från pumpen.
Det funkar faktiskt så att om man startar pumpen och blåser ut varmluften utmed taket så får man iväg varmluften ordentligt och allra längst samtidigt som den lite kallare/svalare luften kommer tillbaka till pumpen på en lägre nivå dvs utmed golvet och upp till pumpinnerdelen och värms upp i nästa vända, och efter ett antal vändor på luften så är hela rummets/ytans luft uppvärmd och ganska små temperaturskillnader mellan golv och tak med en något högre innetemp vid taket givetvis vilket man alltid har oavsett uppvärmningssystem.
Om man förresten temporärt vill ha ut maximal effekt och värmespridning ifrån en luftvärmepump så är det alltså vinge rakt ut, högsta fläkthastighet och högsta börvärde (tempinställning) manuellt inställt på pumpen som gäller.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #5 skrivet:
18 februari 2010, 15:29:42 »
Citera
Hi som raffen säger får man prova sig fram, I-see funktionen funkar inte bra hos mig, då jag inte får värmen där jag bäst behöver, Jag kör ena pumpen med vingen rätt ut, och den andra med ca 30 gdared nedlut. Köpte några små billiga termomentrar (som jag såg till att de visade lika) och provade mig fram till bästa läge.
mvh
/S
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Fjrebqll
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Fjrebqll
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #6 skrivet:
19 februari 2010, 12:37:35 »
Citera
Såja, nu har jag lyckats sprida värmen lite bättre med era tips! Speciellt med att rikta vingen uppåt istället för neråt
Även fast värmen sprider sej, tycker jag dock den är lite för låg i rummen längst bort fortfarande.
Står just nu på ca 21 grader där hemma med max fläkt,
Borde jag då höja värmen på fjärren för mer värme längre bort? Eller kostar detta fruktansvärt mycket mer i kosing?
Tack på förhand!
/D
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #7 skrivet:
19 februari 2010, 12:49:49 »
Citera
Hej Fjrebqll! Nej precis som du prövar dig fram med manuell inställning av fläkthastighet och vinge så får du pröva dig fram lite med tempinställningen på pumpen, och höj denna lite succesivt och mät och kolla hur det ser ut med innetempen i rummen längre bort från pumpinnerdelen kontra hur den utvecklas i vardagsrummet där innerdelen sitter. Detta så att du får till en så jämn och bra innetemp som möjligt i alla utrymmen i huset. Det kommer med all sannolikhet att bli så att det kommer att bli någon eller ev några grader varmare i vardagsrummet där innerdelen sitter för att du skall kunna få upp innetempen till en bra nivå i rummen lägre bort men det är helt normalt alltså. Självklart så kostar pumpen lite mer i drift om man höjer tempinställningen men det är småpotatis jämfört med att du isället skulle köra med elradiatorer i dessa mera avlägsna rum som ett alternativ, så använd alltid pumpen i första hand till att värma huset med även om du måste gasa på lite extra med den genom att höja upp tempinställningen.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
jnybbe
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Åkersberga
Antal inlägg: 37
Karma +0/-0
Kön:
jnybbe
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #8 skrivet:
19 februari 2010, 12:56:11 »
Citera
Hej,
om du med 21 grader menar att pumpen har ett inställt bör värde på 21 grader så tycker jag absolut att du ska höja tempen lite.
Du får räkna med att du kommer ha det varmare i rummet där pumpen sitter än i övriga huset.
Jag har har min pump inställd på 23 grader och har då ca 21 grader i alla rum förutom sovrummet där det ligger mer runt 20 grader. Men nu kör inte jag som många andra med bara manuella inställningar utan jag kör med fläkten på auto och I See funktionen aktivera.
Provade lite igår och visst får jag varmare i de andra rummen om jag manuellt kör fläkten på 3:an eller max men eftersom jag är nöjd med den värmespridning som auto läget ger (för mig växlar den mellan läge 2 och 3 i auto än så länge) så kör jag med det tillsvidare (vill inte ha för varmt i sovrummet).
Nu har inte jag så att jag kan mäta men jag tror inte att du behöver oroa dig över att den kommer att dra mer med ett högre bör värde på några grader. Du kommer ändå göra en besparning kanske några kW mindre bara... Men den diskutionen lämnar jag till de som kan mäta.
Loggat
Fjrebqll
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Fjrebqll
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
«
Svar #9 skrivet:
23 februari 2010, 12:08:16 »
Citera
Såja, nu får tillfredställande värme i huset!!
Jag undrar dock, kan man förbättra detta ytterligare genom att installera någon form av "värmeluftstransportörer" mellan väggar? Kanske inte hör detta forumet till, fast kanske finns någon som har gjort detta.
Jag undrar också lite över utedelen, det finns några "kylflänsar" som är tilltryckta, är detta någon fara? Dom är inte trasiga, utan kanske inte direkt super raka som resten.
Mvh
D
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 860
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
E9:an
VictorHus13
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info