0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 22 december 2010, 22:44:15jag har bönat o bett om detta förbjus nu i 2 år !!!sparar man energi med låg energi lampan svar neeej. ger dessa övertoner som ökar din registrerade förbrukning i din elmätare ?? svar ja.dessutom farliga !!tack eu politiker .Då tar vi det igen.Står du fortfarande för att en Lågeenergilampa drar mer ström än en konventionell lampa för samma ljusstyrka. Eller ljög du?(Låt os ta en fråga i taget.)
jag har bönat o bett om detta förbjus nu i 2 år !!!sparar man energi med låg energi lampan svar neeej. ger dessa övertoner som ökar din registrerade förbrukning i din elmätare ?? svar ja.dessutom farliga !!tack eu politiker .
Citat från: rabalder skrivet 23 december 2010, 11:41:59Citat från: greven1 skrivet 22 december 2010, 22:44:15jag har bönat o bett om detta förbjus nu i 2 år !!!sparar man energi med låg energi lampan svar neeej. ger dessa övertoner som ökar din registrerade förbrukning i din elmätare ?? svar ja.dessutom farliga !!tack eu politiker .Då tar vi det igen.Står du fortfarande för att en Lågeenergilampa drar mer ström än en konventionell lampa för samma ljusstyrka. Eller ljög du?(Låt os ta en fråga i taget.)svar nej...en låg energi lampa på 11 w drar inte mer ström än en 60w vanlig lampa! men den drar inte 11 w !den drar betydligt mer även då den är ny.sedan då den blir äldre drar den ännu mer
...de som vi kan vara helt överens om är lågenergi lampor -lysrör drar inte den effekt dom har som märk effekt....inte ens i närheten.i många fall upp till 3 gånger mer.
...övertonerna. om dessa registreras som förbrukning så ja.ja ja då kan en 11 w låg energi lampa dra mer i pengar än en motsvarande 60 w vanlig lampa.dessutom så ger övertoner inget tilskott till huset i form av värme
...test på en vanlig glödtrådslampa... 60w kanske är med felmarginal...
...om... vanligt hederligt folk debiteras för en högre förbrukning ...så skulle samma hederliga folk, mig inkluderad ha fått bli varse denna felaktighet på något sätt...en sådan här upptäckt skulle generera en mediastorm utan dess like: "Så lurar elbolagen sina kunder"...
Jag tänkte mest att 60w kanske inte alltid är just 60w, om man nu har för avsikt att jämföra effekt mot effekt
Citat från: greven1 skrivet 23 december 2010, 11:59:14Citat från: rabalder skrivet 23 december 2010, 11:41:59Citat från: greven1 skrivet 22 december 2010, 22:44:15jag har bönat o bett om detta förbjus nu i 2 år !!!sparar man energi med låg energi lampan svar neeej. ger dessa övertoner som ökar din registrerade förbrukning i din elmätare ?? svar ja.dessutom farliga !!tack eu politiker .Då tar vi det igen.Står du fortfarande för att en Lågeenergilampa drar mer ström än en konventionell lampa för samma ljusstyrka. Eller ljög du?(Låt os ta en fråga i taget.)svar nej...en låg energi lampa på 11 w drar inte mer ström än en 60w vanlig lampa! men den drar inte 11 w !den drar betydligt mer även då den är ny.sedan då den blir äldre drar den ännu merBra, då var första lögnen avslöjad..btw, bara för att testa så har jag kört en osram 11W lampa nu på morgonen o testat vad den kräver, ja du har rätt i att den är högre..... 11,1-11,2W, förvisso inom felmarginalen... men 1-2% mer... om det skall tolkas som betydligt mer eller inte är ett subjektivt begrepp som var o en kan bedöma själv.
...vi utförde en del tester i skalmtuna på comitals el verkstad med nya/kontra gamla elmätare som visade annat....jag har haft denna diskution nu minst 50 gånger med så kallade experter ...krister.ooops höll på att glömma....god jul till er alla !! tomte::