Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Vilken pump, vilken installatör ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken pump, vilken installatör ? (läst 3337 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ekonomen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
ekonomen
«
skrivet:
14 februari 2010, 22:24:55 »
Citera
Håller på att skaffa min första värmepump. Bor i Storstockholm. Den bästa pumpen enligt Energimyndighetens tester är IVT Nordic Inverter 12 KHRN, då den har års COP 2,8 och en värmebesparing på nära 13.000 kWh/år. ME MUZ FD35VABH delar andra plats i samma test med ytterligare en IVT modell, sen kommer ME FD25VABH och Toshiba RAS 13 SKVP-ND.
Jag har inga preferenser och vill välja pump med hänsyn till besparingen och tillförlitligheten. Tillförlitligheten mäts ju inte i tester så jag hoppas få goda råd här på forumet.
Vilken pump borde jag välja?
Jag har så här långt pratat med två säljare och fått följande offerter:
- RAS 13 SKVP-ND + installation med markstativ dock UTAN el-anslutning, ca 20.500
- Panasonic Super Scroll 9 + installation med markstativ och allt, 25.300
Båda priserna är efter ROT avdrag och med med 5 års totalgaranti.
Jag har läst här om fantastiska offerter, men de kanske förekommer utanför Storstockholm. Vet någon en pålitlig installatörfirma med humana priser så är jag tacksam.
Marken under stativet måste förberedas, så jag får nog vänta med installationen tills detta går att göra.
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: Vilken pump, vilken installatör ?
«
Svar #1 skrivet:
14 februari 2010, 23:10:51 »
Citera
Hej Ekonomen och välkommen till forumet! Thumbsup Ja av de 2 offerter som du då har fått hittills av de du uppgav här så borde väl valet vara ganska lätt tycker jag. Ca 5000 billigare för en Toshiba RAS 13 ifh till en Panasonic Scroll 9:a är ju rena klippet isf. Toshiban är ju en betydligt kraftfullare pump ifh till den här Panasonicen och dessutom har Toshiban de egenskaper som verkligen är viktiga för en luftvärmepump enligt min uppfattning.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8782
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
15 februari 2010, 00:51:25 »
Citera
Antar att dina priser är inkl 5 års garanti då ni har fått relativt höga priser om dessa är efter ROT avdrag, såg nu att det var med 5 års garanti
Vet inte hur krånglig eldragning ni har så prisskillnaden mellan dom 2 kanske är betydligt mindre men RAS13 känns mest rätt med dessa priser.
RAS13 är dessutom kraftigare än NE9.
Står inte så mycket om förutsättningarna för din fastighet så om du kompletterar med lite uppgifter som tex yta som du beräknar att nå samt om du har dålig eller riktigt usel isolering
Bifogar du även en bild med din planlösning så lär du få en del förslag.
Ni verkar inte vara i behov av en liten innerdel för montering ovanför en dörr eller fönster om jag förstår ditt inlägg rätt.
Om ni tänkt er spendera runt dessa summor så har ni mycket att välja på, vilken av alla märken och modeller som har bäst kvalité visar sig dessvärre först om några år.
Storstäderna är väl egentligen lägst priser så där har ni nog inga problem att hitta bättre alternativ, betydligt svårare i glesbygden där konkurrensen är minimal.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Ubbe0
Värmepump !!!
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1294
Karma +0/-0
Jag använder värmepumpar.
Ubbe0
«
Svar #3 skrivet:
15 februari 2010, 01:44:28 »
Citera
Citat från: ekonomen skrivet 14 februari 2010, 22:24:55
Vilken pump borde jag välja?
Har du testat offerttjänsten här på forumet?
Loggat
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric
MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.
ekonomen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
ekonomen
«
Svar #4 skrivet:
16 februari 2010, 22:22:52 »
Citera
Tack för svaren.
Mitt hus är ett sjuttiotals suterränghus på ca 190kvm i två plan med öppen planlösning. Jag behöver inte värma upp jämt hela ytan, då nedre plan används i begränsad omfattning. Isoleringen är ursprunglig men hyfsad för att vara sjuttiotalet. Huset är eluppvärmt med årsförbrukning på ca 22.000kWh. Jag tänker sätta upp innerdelen i trappan och blåsa mest mot övervåningen. Placering av innerdelen innebär att den inte får vara bredare än 80cm.
Efter att ha läst inlägg på forumet tycker jag att Panasonic offerten är dyr. Men säljaren tar alla risker, tex att dra elledning från elcentralen ifall det skulle behövas (ca 8m kabel).
Väljer jag Toshiba offerten så får jag elansluta pumpen själv. Jag vill helst slippa fula kablar och låta pumpen dela en 10A säkring med en del belysning. Kommer det att fungera ? Hur mycket ström drar RAS13 som mest ?
Jag skulle också uppskatta kommentarer om IVT och ME. De får ju de bästa testresultaten i Energimyndighetens tester.
Jag är visst tacksam för tips hur man får ett bra pris hos en pålitlig leverantör. Jag skall också kolla offerttjänsten på forumet.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1253
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Heat?
Totning
TS Comfort AB
rousit
Scarrl
berkan
ErikB
pobroms
Zyberdude
Musicdigger
jantijanti
joehal
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info