Ja, så klart att takkasetter också är fläktkonvektorer, var så insnöad på de vägghängda som jag inte vill ha :-)
Jag kommer inte eftersträva 18 grader inne om det är 30 ute, det skapar bara snoriga näsor
, det handlar mer om att att få ett drägligt inomhusklimat här det blir för j*la varmt ute. Är det 30 ute så känns ju 25 svalt, är det 25 ute så är 22 inne säkert OK osv. Dimensionering med måtta alltså, och det är naturligtvis sovrummen som ska prioriteras.
Anledningen till att jag ville "blåsa runt" varmluften är för att komma platser i huset utan radiatorer. Badrummet till exempel, där föregående ägare har installerat elgolvvärme. Där vill jag gärna kunna få varmt utan att köra elgolvvärmen mer än nödvändigt. Det finns inte utrymme att sätta någon radiator där.
Finns det några generella regler för hur luftsdon skall placeras? Som en start att fundera över? Idag finns frånluft i dusch och tvättstuga i källare samt badrum i markplan. Jag misstänker att det inte räcker som frånluft för att kyla markplan på 135 kvm? Det behövs större luftflöde för att åstadkomma det, det är idag 100mm spiro om jag minns rätt. Jag har funderat lite på 160 mm som tillluft, kan det vara rimlig dimension?
Finns det något ställe man kan förkovra sig kring dessa frågor kring att bygga ventilationssystem?