0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ber om ursäkt för att jag stjäler tråden. Min Nocria är som en stor isklump på den sidan som visas på bilden. Kanske 5-7 cm tjockt.Är det normalt? På baksidan är det också is, kanske 2-3 cm.
HejJag kör min lilla Mitsubishi på konstant dellast, och jag ser ibland att jag har tendens till lite isbildning i underkant av värmeväxlarbatteriet i utedelen. Nu klarar den sig ändå eftersom max drifttid är 2,5 timmar mellan avfrostningarna. Jag har fått uppfattningen att det funkar så här:När man kör på låg belastning så blir flödet genom värmeväxlarbatteriet litet, och endast den del där gasen strömmar in blir riktigt kall. Gasen strömmar vanligen in upptill och nertill, men kan även vara fördelat på fler inloppspositioner. Därför sker tillväxt av is/frost lokalt. Givaren som mäter underkylningen och styr avfrostningen kan däremot sitta på ett helt annat ställe, och om temperaturen är det enda som styr avfrostningen kan det till växa så mycket is/frost på värmeväxlaren att det blir som en kaka, och då klarar inte maskinen av att avfrosta eftersom den bara kan smälta det som ligger på värmeväxlaren. Kakan står kvar av sig själv, och då måste man ut med varmvattenkannan.... Har man gasbrist och det finns en max tidsgräns för hur länge avfrostningen ska fortgå kan maskinen få problem att tillföra tillräckligt med värme till utedelen. I detta fall borde det var tvärtom, man smälter från inloppspositionerna och ut i resten av batteriet. Men det kan nog likaväl vara att man ser mer is på nederdelen eftersom vattnet rinner neråt, hinner det inte rinna av så bildas det ju is.MVH/Gano