Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konsumentskydd  (läst 5151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
Konsumentskydd
« skrivet: 12 februari 2010, 00:30:12 »
Hur kan det komma sig att ARN inte behandlar frågor rörande värmepumpar?
Beror det på att värmepumpsleverantörer/tillverkare är ovanligt kundorienterade,
tillmötesgående, har osedvanligt bra produkter eller få fel.
Eller skulle det kunna vara så att fel-, och klagomålsfrekvensen är sådan
att ARN inte anser sig kunna ägna tillräckliga resurser för denna enda konsument
produkt ?
Vi värmepumpsägare är hursomhelst hänvisade till SVEP's (Värmepumpsleverantörernas
samanslutning) reklamationsnämd. Med tanke på hur SVEP utan vidare motivering
dementerar och motsäger sig resultaten från Folksams VP kvalitetsrapporter har jag
tveksamheter runt denna nämds objektivitet.
/Jonas   
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2010, 09:57:05 »
Jag har monterat ca 400 villavärmepumpar och 32 fastighets pumpar. Visst det är bara från ett märke(thermia) bortsett från en Nibe (som funkar perfekt). Så jag anser att jag har hyffsad koll på läget och jag borde ha fått min beskärda del av fel.
Som jag ser det så finns det bara en anledning till att Folksam och andra försäkringsbolag får betala så mkt. Och det är att många installatörer
väljer att göra stora ingrepp och dyra byten av delar i VP:n fast det kanske inte behövs, för att försäkrings bolagen ändå betalar.
Om detta beror på okunskap eller rent av girghet låter jag vara osagt.

De fel som jag själv har råkat utför och åtgärdat är, trasiga givare c.a 20 ggr,  byte cirkpump 5ggr, byte insats växelventil 15ggr, byte kompressor 1 gång. Dessa fel förutom ett kostar långt ifrån de 8000 i snitt som folksam listar. En seriös firma fixar dessutom dessa saker helt gratis. Jag kan ju bara se till mig själv. Men de flesta av mina fel betalar Thermia.

Jag hoppas att i takt med att värmepumpar blir allt mer avancerade spå kommer en del mindre seriösa installatörer att försvinna.
En anledning till att Thermia kanske har lite mindre fel i folksams rapport är nog för att de säljs via ÅF. Visst kan mindre firmor köpa
deras pumpar av en ÅF- Men det blir mindre sådana affärer än om man kan köpa pumpar på Rinkaby eller en grossist.
Det ser man ju tydliga spår av här, där folk har problem(små problem som lätt fixas) och installatören inte kommer. Och om han kommer
så kan han ofta inte lösa dessa problem.  De flesta problemen uppkommer för att installatöre har gjort något fel vid inkopplingen av värmepumpen. Flödesfel är den största felkällan. Detta har inget med själva vp;n att göra.
Dessutom så kostar inte VP;n 150000 som man ju kan tro. Hålet kostar mycket och annat material gör att kostnade skenar iväg.
 

Jag anser att SVEP borde stämma Folksam för deras helt otroligt dåliga rapport. Det är helt otroligt att man kan få säga sådant om en hel bransch. Jag ser ju bara detta ur min synvinkel. Men jag är helt övertygad om att det ser ut på detta sätt hos andra märken än Thermia.
Det finns inte ett tvivel om att NIBE CTC IVT och de andra gör bra produkter.

Inloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Konsumentskydd
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 13:53:08 »
Det är likadant inom helelektronik branschen. Som f.d. service tekniker fick man in åsk-skadade apparater som tämligen lätt kunde lagas men chefen säger till mig: Döm ut den! Försäkringen betalar och vi kan sälja ny apparat istället......
Inte var det roligt inte.....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 14:19:23 »
kina pumpar kostar nog försäkringsbolagen hutlösa pengar. Ta nordic air som exempel    krängde många tusen vp som krånglade så mycket innan garantin gick ut så de gick i konkurs. försäkringsbolagen fick ta kostnaden.
Nu mera ser man inga nordicair typ alla har gått sönder och de var väl ca 1 till 5 års livlängd
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 20:44:57 »
Jag är inte helt säker på att jag håller med.
Till att börja med, varför hanterar inte ARN värmepumpsreklamationer, det måste finnas en god anledning
till undantaget i konsumentskyddet.
Att leverentörernas produkter skulle vara oklanderliga tvivlar jag på. Om vilkoret för en fungerande pump är
att kompressorn rör sig och producerar något lite varmt vatten så kanske marknaden inte är så felfrekvent,
om vilkoret istället är att pumpen presterar enligt tillverkarens-, och installatörers specifikation tror jag att
resultatet skulle vara ett helt annat.
Mina erfarenheter av denna branchs aktörer får mig att tänka på gamla tiders hästhandlare eller senare
tiders bilhandlare. En känd leverentör undandrar sig helt sitt ansvar och svarar inte på frågor, klagomål,
och inte ens reklamation.
Då känns det tryggt att nästa instans är en sammanslutning som sponsras av denna leverentör  knUp

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2010, 22:40:39 »
Det är bara att beklaga att du har sådana erfarenheter. Att man skall svartmåla en hel bransch anser jag var helt befängt.Det finns massor av installatörer som är seriösa. Jag själv sitter här på min fritid och försöker hjälpa folk som har problem. Jag är inte mindre intresserad av att hjälpa en betalande kund. En stor del av detta problem ligger nog hos er konsumenter. Ni tar in 8 offerter och väljer den billigaste. Varför var den billigast?? Jag tror nog att allt hänger ihop.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2010, 22:58:19 »
Det är bara att beklaga att du har sådana erfarenheter. Att man skall svartmåla en hel bransch anser jag var helt befängt.Det finns massor av installatörer som är seriösa. Jag själv sitter här på min fritid och försöker hjälpa folk som har problem. Jag är inte mindre intresserad av att hjälpa en betalande kund. En stor del av detta problem ligger nog hos er konsumenter. Ni tar in 8 offerter och väljer den billigaste. Varför var den billigast?? Jag tror nog att allt hänger ihop.

Nåja nåja, jag valde inte den dyraste  >:D Luft/vatten med rättfram dockning för 95.000:-

Installationen är det inget fel på, snarare reglersystemet på pumpen. Och det handlar inte om en liten eller orenomerad
tillverkare. Däremot handlar det om en nyutvecklad pump i deras sortiment. Jag undrar fortfarande varför denna branch
är undantagen vanlig konsumentskydd. Är Oraklets syn på detta att konsumentskydd inte behövs i denna branch?
Förstår jag dig rätt?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2010, 23:28:52 »
Min primära fråga var inte varför min leverentör inte levererar enligt ök, eller varför min värmepump inte
fungerar såsom önskat.... utan varför branchen är undantagen normalt konsumentskydd?
Då jag ligger i tvist vill jag inte publikt berätta om mina problem - det gagnar inte mig - och jag
vill att mina motparter fortfarande skall beredas möjlighet att justera problemen. Jag har dock skickat
privata meddelanden till Cocacola och Oraklet för att ni skall förstå naturen av mina problem.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2010, 00:05:33 »
Jag kan inte svara på varför vår bransch inte innefattas av ARN , eftersom jag inte hade en aning om det. Jag har ännu så länge inte stött på ngt problem som jag inte kunnat lösa själv, eller efter att jag tagit hjälp av en annan ÅF.  Jag hoppas att allt löser sig för dig, jag reagerar bara på att HELA vp och rör branschen "attackeras" samtidigt. 

LYCKA TILL     "ORAKLET"

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2010, 00:39:23 »
Jag kan inte svara på varför vår bransch inte innefattas av ARN , eftersom jag inte hade en aning om det. Jag har ännu så länge inte stött på ngt problem som jag inte kunnat lösa själv, eller efter att jag tagit hjälp av en annan ÅF.  Jag hoppas att allt löser sig för dig, jag reagerar bara på att HELA vp och rör branschen "attackeras" samtidigt. 

LYCKA TILL     "ORAKLET"

Hej Oraklet, ville egentligen inte svartmåla branchen - min dotter har pluggat mycket VVS och håller som 10'e tjej i Sverige
på att starta upp eget - och jag verkar vara del i planen. Vem vet, om två år kanske jag släpar VPar på hennes order, så
nej det ligger inte i mitt intresse att svartmåla branchen.
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2010, 23:01:50 »
Utifrån aktiviteten på denna tråd drar jag slutsatsen att forumets medlemmar
tycker att det är helt OK att denna branch inte innefattas av ARN's kontroll!
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2010, 18:39:25 »
Men saken var ju att ARN inte tar på sig frågor rörande värmepumpar. :o
Så att du skulle få en rekommendation från ARN är uteslutet a:gl
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2010, 19:49:04 »
ARN undantar många områden, bl a utbildning, banktjänster, värmepumpar.
Gissningsvis undantogs värmepumpar pga komplexiteten

Jag har en Nibe 2025-6 som är totalt översnöad och nerisad och ger max 35 grader fn. Den bilden syns ej i reklamfoldrarna.

Jag anser dock inte att Nibe egentligen har gått ut med felaktig marknadsföring.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Konsumentskydd
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2010, 22:51:12 »
ARN undantar många områden, bl a utbildning, banktjänster, värmepumpar.
Gissningsvis undantogs värmepumpar pga komplexiteten

Jag har en Nibe 2025-6 som är totalt översnöad och nerisad och ger max 35 grader fn. Den bilden syns ej i reklamfoldrarna.

Jag anser dock inte att Nibe egentligen har gått ut med felaktig marknadsföring.

Om man håller sig till varor (och inte tjänster och imateriella varor) som ARN inte behandlar är
det (med tanke på hela varuutbudet) väldigt få varor som undantas, det rör sig om följande varor:

- Konst och antikviteter, i den mån tvisten gäller varornas konstnärliga värde eller samlarvärde.
- Växter, livsmedel och drycker.
- Värmepumpar.

Dvs. mycket komplexa varor såsom bilar, hus, datorprogram, etc omfattas av ARNs granskning.
Så det kan inte vara komplexiteten som bestämmer vad som omfattas av ARNs granskning.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konsumentskydd
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2010, 00:15:28 »
Jonas.

Min gissninmg är iaf att ARN ej anser sig ha tillräcklig sakkunskap för att kunna hantrera vp.

Värmepumpsexposionen i Sverige samtsvårigheten att göra exakta besparingskalkalkyler, är kanske några av orsakerna.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!