0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejVi har en 360P med innegivare tillkopplat. Har just nu -14 grader ute och eldar i kamin.Har sett att framledningstempen sjunker väldigt fort efter att kompressorn/elpatronen har kopplat höjt tempen och stängts av.Låt säga att framledningstempen ligger på 40grader. Pumpen har jobbat upp det och slagit ifrån. Sedan tar det bara några minuter så är den nere på ca 36 grader. Skall det verkligen gå så fort. Då kopplar ju elpatronen till igen...Sedan skulle jag vilja vet vad ni som har inomhusgivare har ställt kompenseringen på för densamma.//Fredrik
Citat från: Fredrik Olofsson skrivet 11 februari 2010, 22:44:41HejVi har en 360P med innegivare tillkopplat. Har just nu -14 grader ute och eldar i kamin.Har sett att framledningstempen sjunker väldigt fort efter att kompressorn/elpatronen har kopplat höjt tempen och stängts av.Låt säga att framledningstempen ligger på 40grader. Pumpen har jobbat upp det och slagit ifrån. Sedan tar det bara några minuter så är den nere på ca 36 grader. Skall det verkligen gå så fort. Då kopplar ju elpatronen till igen...Sedan skulle jag vilja vet vad ni som har inomhusgivare har ställt kompenseringen på för densamma.//FredrikSjunker framledningstempen från 40 ºC till 36 ºC när patronen slår av trots att bör-värdet är 40 ºC? Då borde den ju inte slå av, iaf inte så länge att framledningstempen sjunker så mycket. Om bör-värdet däremot ändras från 40 till 36 så går det såklar snabbt för framledningstempen att sjunka till 36 eftersom shunten inte puttar ut varmvatten om det inte behövs.
Helt normalt, systemtempen är 36 grader, och när systemvattnet passerar hetgasväxlaren höjs temperaturen dessa grader. när kompressorn stannar värms således inte vattnet längre.Titta på mina grafer