Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Vad ska jag välja?  (läst 3059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rockers79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hjälp!! Vad ska jag välja?
« skrivet: 10 februari 2010, 22:14:16 »
Hjälp!! Vad ska jag välja?
Jag och min sambo har lagt ett bud på ett hus och om vi vinner budgivningen ska vi totalrenovera kåken och byta ut värmesystemet. Nu vet vi inte vilket system som är bäst för huset? Det finns möjlighet att ta in fjärrvärme i huset och det skulle kosta 65000 inkl moms+rivning av befintlig utrustning ca 15000. kwh för fjärrvärmen låg på 88 öre.

Fördelen med fjärrvärmen är ju tillgången till obegränsat varmvatten vilket också kan vara en nackdel då man kanske slutar att tänka på hur mycket varmvatten man använder. En annan fördel är ju installationspriset ,den lilla platsen den tar upp och installationspriset.

Den största nackdelen är ju att man är låst till en leverantör och att man inte kan påverka kostnaden så mycket eller?

Vi har även tittat på bergvärme och har hört att grannen borrade 180 meter och fick betala 180 000 för ett år sedan. Vet inte riktigt alla fördelar med bergvärme förutom att man kan på verka kostnaden mer och inte är låst av en leverantör.

Läste även på en sida att 85% av alla hus som sliter ut oljepannan får fukt och mögel problem på vind och i torpargrund efter en 2-års period. Inte så konstigt då murstocken har hållit vinden varm och torr och likaså med grunden. Det betyder att man måste sätta in en avfuktare på vind och i torpargrunden om man vill slippa problem. Yttligare en investering på 10000 till 30000:-

Här har ni lite viktig info om huset:

Huset har i dag en oljepanna från 1967 och vattenburna radiatorer. Byggnaden ventileras via självdragsventilation. Fönstren är till större del kopplade 2-glas fönster. Ytterväggarna är tilläggsisolerade 45mm. Vindbjälklagets isolering består av ca 15 cm kutterspån som tilläggsisolerats med 10cm mineralull.
Byggnadens uppvärmda area uppgÃ¥r till 185m2. Energiförbrukning pÃ¥ en person i huset har legat pÃ¥ 27500kwh och hushÃ¥llselen 3500 kwh. Byggnadens energiprestanda är 163kwh/m2 . I energideklarationen rekommenderar dom att byta till luft/vattenpump. Hjälp oss!! Blir galen pÃ¥ alla valmöjligheter  :D

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 10:47:08 »
Låt oljepannan stå kvar i huset så länge.

Nyblivna husägare är ofta så nervösa och tror att man måste förändra allt på en gång. Vänta tills ni har bott i huset ett år och lärt känna dess för/nackdelar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rockers79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 14:22:58 »
Jag skulle utan tvekan valt bergvärme. DÃ¥ sitter du inte fast vid ett FJV bolag. Vem vet hur de höjer sina priser. PÃ¥ en del hÃ¥ll har de höjt 80% pÃ¥ 2 Ã¥r. Dessutom kan du fÃ¥ kyla ur hÃ¥let,bara en sÃ¥n sak :).   Vad gäller VV sÃ¥ kan du fÃ¥ sgt som obergränsat, med en VP oxÃ¥. Vart ligger huset?  En plan eller??  Jag körde det i mitt program och du kan nog klara dig pÃ¥ en 8kw VP. Men jag vill veta mer innan du kan fÃ¥ en rekommendation.

Tack för ditt svar!
Huset ligger i Sundbyberg/Stockholm och är pÃ¥ tvÃ¥ plan med torpargrund. Vi är tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ barn i familjen.  Oljerummet ligger pÃ¥ neder vÃ¥ningen och ska rivas ut för att ge plats Ã¥t ett större vardagsrum. i samband kommer jag även sätta in en kamin i mur stocken som dÃ¥ kommer finnas i det nya vardagsrummet. Det nya värmesystemet som jag väljer kommer flyttas in i ett rum som ligger bredvid det gamla pannrummet.

Utloggad rockers79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 14:27:16 »
Låt oljepannan stå kvar i huset så länge.

Nyblivna husägare är ofta så nervösa och tror att man måste förändra allt på en gång. Vänta tills ni har bott i huset ett år och lärt känna dess för/nackdelar.

Känns inte som att det är värt att vänta och se oljepannans fördelar och nackdelar då jag bara kan se nackdelar i oljepanna. Huset ska även totalrenoveras och rummet som pannan står idag i kommer rivas för att bli ett större vardagsrum. Nytt värmesystem kommer att flyttas till rummet bredvid.

Utloggad rockers79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 14:47:30 »
I sumpan får man in en väldigt hög och bra brine temp. Jag har monterat ett 10 tal Thermia pumpar där.vart i sumpan är det.

Huset ligger i Duvbo.

Utloggad rockers79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 19:56:50 »
Läste i den här artikeln

http://media.folksam.se/2009/12/14/tillverkarna-av-varmepumpar-struntar-i-kvaliteten/ 

att väldigt många har fått byta ut sin värmepump alldeles för tidigt då kvaliteten på värmepumparna har blivit sämre och sämre. Jag står i dag och vacklar mellan fjärrvärme eller bergvärme och är det så att värmepumpen packar ihop innan återbetalningstiden, ja då är ju fjärrvärme en väldigt bra affär helt plötsligt.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Vad ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2010, 12:00:32 »
Det där är en ren och skär lögn. Enda anledningen till att det kostar sÃ¥ mkt och att det blir sÃ¥ mkt fel är att suspekta installatörer ser sin chans att tjäna en hacka ,eftersom försäkringsbolaget ändÃ¥ betalar.  Visst kan det bli fel pÃ¥ grejerna men för det mesta sÃ¥ är det en givare eller en kärvande växelventil, och det är lätt avhjälpt. Fjärrvärme är bekvämt och jättebra, men tyvärr för dyrt.Folksam borde bli stämda för den artikeln.

Detta var ditt svar till artikeln från Folksam.
Om man tittar på statistiken så är ju IVT Greenline klart överrepresenterade här. Med ditt argument så är det i så fall så att IVT har sämre installationstekinker, fler har installerat själv hemma, eller att de har sålt oerhört många fler pumpar än alla andra, eller att IVT är svårare att installera.
Alternativt så har just IVT betydligt sämre kvalitet?
Även om det beror på småsaker så kan man ju se hur många kompressorskador tex det är osv, då man kan se vilken typ av skada som är rapporterad. En kompressorskada är ju ingen småsak direkt? Det är ju trots allt en ganska vital del av värmepumpen.

Även om rapporten kanske inte ska ligga till grund för valet mellan VP eller FJV så kan man definitivt titta på den innan man väljer, eller har jag fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!