0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok. Blir till att forska lite till då.Jag har en shunt-automatik inkopplad som styrs av en termostat i mitten av huset ungefär, så framledningstempen varierar väldigt eftersom alla element står uppdragna på max hela tiden. Huset är ganska bra isolerat så jag känner inte av när utomhustemperaturen ändras, utan värmen är konstant på 20-21 grader inne. Har väl sett en framledningstemp på max 50 någon enstaka gång, men oftast ligger den på 40 grader ut och 30 tillbaka. Men får sätta mig och logga det där lite bättre.Annars då? Hur dockar man en vp fysiskt till pannan? Ligger den i serie på elementslingan innan pannan? Känns som en dum fråga, men jag har precis börjat kolla på det här och har inte sett någon sådan lösning "i verkligheten", utan bara läst om det.
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?
Citat från: Teka skrivet 16 februari 2010, 14:51:59Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?Vad f-n pratar de om?? Prata med andra vvs:butiker istället. Kylmedia på en oljepanna med elpatroner?? Skrattar ihjäl mig....Docka du på en Nibe 2025 av tillräcklig storlek och slipper köpa dyr styrelektronik inne. Niben har elektroniken du behöver. Och klarar minus 20....Jaja Ctc går bra också men klarar bara minus 10 utan dyr elektronik som medger minus 15.Min Nibe köptes på vvs-butiken i stockholm. 6kw 34000:- 8kw och mer lite dyrare.