0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jo, du har nog hittat rätt.Tyristorer fungerar i princip likadant som dimmern så brummande motorer är ett stort problem. Åtminstone i störningskänsliga miljöer.Jag skulle definitivt satsa på en transformator till en gammal fläkt som du dessutom vet brummar vid annat varvtal en maxvarv. Det är bättre att omvandla spänningen i fasta steg än att kapa sinuskurvan.Du skulle rimligtvis kunna använda den tyristorn, men det är ingen garanti att du slipper brummandet.Jag kan citera en av våra leverantörers pruduktkatalog: " För ljudkänsliga anläggningar rekommenderas femstegstransformator"Hoppas det blev ett svar på din fråga./Raptor
Hej Affeee! Om vi tar det från vänster enligt bilden så skall inkommande ström från fasen in längst till vänster på regulatorn (enligt pilen) och ut till fläkten i den som är längst till höger (med ett tvärgående streck över pilen). Nollan sätter du i de de 2 intag som visar N och det spelar ingen roll vilken som är ut eller in där. Jorden behöver du inte blanda in i regulatorn utan den drar du bara vid sidan om och förbi regulatorn alltså och direkt ut till fläkten. Så från vänster sett Fas Tom 0:a 0:a Fas. Mvh Raffen.
Hej Affeee! Det skall inte behöva bli några bekymmer med något brumljud om regulatorn är anpassad för fläkten ifråga, sen om du kör på ett väldigt lågt varvtal och du kanske inte ens har trimmat in lägsta varvtalet i tomkörning med trimpoten så kan det uppstå ett mindre brumljud ev. Är det denna regulator som du köpte hos Classe eller?? http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=varvtalsregulatorMvh Raffen.
Hej Affeee! Har du kopplat in den ännu eller?? Och funkar den som den skall?? Jo vad jag menade med att det är viktigt att regulatorn är anpassad för fläktmotorn ifråga för att det inte skall uppstå något surr eller brum, detta eftersom denna Classes regulator har en Min/max belastning på 0,05-0,5A. Sen har ju t.ex Soliduct en regulator som täcker upp till 1 A för lite större fläktar. http://www.soliduct.com/tyristor-vrs-1-0u.htm?osCsid=8efefbd072803fae98791dd213b31d87 Mvh Raffen.