0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag pratade med en säljare idag om CTC EcoAir 109 och Nibe Fighter F2025 8kW.Han rekommenderade CTC EcoAir 109 till mitt enrörssystem.Jag skulle få en mjukare gång på flödet i elementen,inga knäppningar.Priset var likvärdigt.Har han rätt i sitt resonemang?Boyta 175kvm.Enplansvilla:Byggår 1991Eldar idag med pellets,gör av med ca 7ton.
Hulta du ska nog be om ursäkt till säljaren....Effect: CTC pumpen shuntar ut värmen i huset och Niben kör med växelventil därför får du ett tystare system med CTC pumpen, men värmemässigt och besparingsmässigt är det nog ingen större skillnad systemen imellan.....
Nibes innedel VVM300 har mycket riktigt en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten och att värma huset. Tillsammans med den sitter det en shunt som på nåt klyftigt sätt används för att ta av varmvattnet (mantelvattnet i vvb'n då, förstås), vilket också kan värmas av el, och blanda det med vattnet från värmepumpen när värmepumpen inte räcker till.CTC vet jag inte exakt hur det fungerar, dom verkar också ha nåt klyftigt system...
Citat från: cheetah1 skrivet 10 februari 2010, 13:37:15Nibes innedel VVM300 har mycket riktigt en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten och att värma huset. Tillsammans med den sitter det en shunt som på nåt klyftigt sätt används för att ta av varmvattnet (mantelvattnet i vvb'n då, förstås), vilket också kan värmas av el, och blanda det med vattnet från värmepumpen när värmepumpen inte räcker till.CTC vet jag inte exakt hur det fungerar, dom verkar också ha nåt klyftigt system...Var tog NisseGurra vägen hallå hallå.....
Hulta, du kommr bli straffad med 40 piskrapp och stening för ditt misstag.... studs
Helt rätt ctc ger gämn temp det gör inte niben. Ctc shuntar ut allt vatten, pannan jobbar mot en tank i vp som körs upp ca 5 ºC över framledning tempen.Niben jobbar direkt mot radiator systemet så där får man tempsvängningar som i värsta fall kan ge lite knäppningar i rör