Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Vilken typ av värmekabel till dräneringsrör?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken typ av värmekabel till dräneringsrör? (läst 4481 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cantona
Kan värmepumpar
Stad/land: Norrköping
Antal inlägg: 197
Karma +0/-0
Kön:
Cantona
«
skrivet:
09 februari 2010, 20:22:59 »
Citera
I somras så satte jag ett stuprör under dräneringshålet på min luftvärmepump som sedan (var det tänkt) skulle leda bort vattnet från utedelen. Röret mynnar ut under marken ca. 2 meter från husgrunden. Min konstruktuion fungerade bra fram till jul då kylan kom. Nu är ju såklart röret helt isfyllt och förstår att jag behöver en värmekabel i röret. Frågan är om jag ska ha samma typ av värmekablel med termostat som finns i utedelen (
http://www.priskonkurrenten.se/se/grp/strombrytare-for-utomhusbruk.php
), eller ska man ha en självreglerande typ denna?
http://www.jula.se/frostvakter-ip54-128508
Vad rekommenderar ni?
MVH
Cantona
Loggat
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Vilken typ av värmekabel till dräneringsrör?
«
Svar #1 skrivet:
09 februari 2010, 20:40:42 »
Citera
Ta en självbegränsande, hur den du föreslog fungerar vet jag inte men rent generellt brukar dom lämna max effekt vid 0 grader och liggande i is, då brukar dom ge ca 15 Watt/meter så fort isen smälter och kabeln blir lite varmare sänks effekten så att vid ca 10 grader är den nästan helt "avstängd". Jag skulle rekommendera en som heter ETL även den finns i färdiga längder. Clas Olsson har (36-3468) och kostar ungefär lika som julas.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Cantona
Kan värmepumpar
Stad/land: Norrköping
Antal inlägg: 197
Karma +0/-0
Kön:
Cantona
«
Svar #2 skrivet:
09 februari 2010, 20:49:43 »
Citera
Tack för ditt svar. De självreglerande kablarna är ju några hundringar dyrare, men det kanske man snart tjänar in om de drar mindre ström?
Frågan är hur man kopplar in dem? De har ju stickpropp. Den på Classe har jag också kollat på.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146529993
MVH
Cantona
Loggat
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
09 februari 2010, 21:04:27 »
Citera
Sätt ett uttag och stoppa i stickproppen när det föreligger risk för frost det kostar inte många ören att ha den i och den blir inte överhettad om det skulle samlas div skräp runt kabeln. 2 meter drar för max 20-25öre/timme
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
frav
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 351
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
frav
«
Svar #4 skrivet:
09 februari 2010, 21:06:27 »
Citera
Jag hade också valt en själbegränsande värmekabel.
Stickproppen går att klippa av då första biten är kallkabel, alltså vanlig el-kabel. Vill man göra installationen extra seriös så monterar man en tvåpolig strömbrytare & termostat på matningen till värmekabeln. Termostaten för att en självbegränsande förvisso reglerar ner sig själv, men för att få den helt OFF vid +grader under vår/sommar/höst så behövs en termostat vad jag erfarit. Samma termostat modell av termostat som används till vanliga värmekablar typ "klixon" funkar fint. T.ex. art.nr.
37-912-66 hos
www.elfa.se
Loggat
// Fredrik
Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City
snillet
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 189
Karma +0/-0
snillet
«
Svar #5 skrivet:
09 februari 2010, 21:39:16 »
Citera
Citat från: frav skrivet 09 februari 2010, 21:06:27
37-912-66 hos
www.elfa.se
Hysteresen är så sjukt stor på dem bara, med just den i exemplet slår den ju inte ifrån förrän vid +13 grader när den väl slagit till....
Jag går och klurar på detta själv nämligen.
Loggat
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.
Toshiba RAS13SKVP-ND
Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.
frav
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 351
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
frav
«
Svar #6 skrivet:
13 februari 2010, 18:02:38 »
Citera
Ja det är en hysterisk hysteres på dessa bimetall termostater. Hittar du någon med bättre specifikationer så meddela.
Annars får man köra med elektroniska termostater t.ex. som de här:
http://www.nordel.se/produkter/termonic/termostater
http://www.nordel.se/files/dokument/ne1054.pdf
http://www.nordel.se/files/dokument/ne1060.pdf
http://www.nordel.se/files/dokument/ne1061.pdf
http://www.nordel.se/files/dokument/ne1062.pdf
Loggat
// Fredrik
Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1201
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Josth
berkan
Johnlennonx
Hres
alvinpalv
Boenbart
svenske kocken
purjo__
madwolf
HBerggren
jälldorf
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info