0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår att det är svårt att avgöra: men elräkningen på 3000kWh för Januari för ett hus på 145 kvm och 2 personer som inte är hemma på vardagar? Det låter ju sjukt mycket i mina öron. Vad säger ni? Kan det stämma? Alla säger ju att sjövärme skall vara "billigt".Är verkningsgraden på VP dålig (tex pga kb-delta) så är det väl en rätt stor bov eller?
räknat på KBin 1,4, KBut -0,2Mina uselt isolerade väggar är 18-19 grader varma en halv meter över golvet nu när det är -6 ute och 20,5 inne.
KB-temperaturerna är tvärt om: in visar lägre än ut när komp är av, alltså är deltat 0.5 grader lägre än man tror.Kbin -0,1, Kbut -1,9 ger egentligen delta på 1,8 fast med givarfelen bara 1,3. tänker jag fel?
Hur skulle jag få reda på när tillsatsen behöver gå in?
Är inte deltaT = 10 grader över en golvvärmeslinga väldig lågt? Det borde betyda väldigt lågt flöde för värmeöverföringen på slutet blir inte stor. Jag skulle nog försöka öka på flödet i 10-gradersslingorna.
Fler frågor:Enligt "burken" är "frånslag" vid 36 grader då VBut är 40 grader.Ger ett eftersträvat delta på 40-33.5=6.5 grader.
Jag har fortfarande problem:: VBin kommer väldigt sällan upp i det värde VP vill ha får att slå av.: KBdeltat är fortfarande bara 2-2,3 grader
Ramptiderna är 20 min (till) och 3 min (från) är detta normalt? Bör inte till vara längre?Många frågor känner jag.... hoppas någon orkar svara..