Hej...
Är helt okunning på värmepumpar och skulle vara tacksam för lite proffisionell hjälp med att hitta rätt värmesystem för vårat nybygge...
Lite fakta om huset:
Huset ligger i Landvetter, 2 mil öster om Göteborg, sutteränghus på ca 220kvm, fördelat på 2 plan om ca 110, 2.4 m takhöjd på bottenplan,2,4-5m överplan öppen planlösning+ryggåstak.
Huset byggs med Dorothermvägg 350+70 mm eps,taket blåses med ca 500mm lösull, samt bottenplattan isolerades med 300 eps s100 isolering, fönster är av 6-kammars komposit med 3-glaskassett.
U-värdena är följande:
Tak: 0.09
Vägg: 0.13
Bottenplatta 0.09-0.1
Fönster 0.8
Ytorna är följande:
Fasad exkl. öppningar ca 210kvm
Tak ca 140kvm
Bottenplatta ca 125kvm
Fönsterarea ca 50kvm.
Golvvärme i hela huset, samt en dusch på bottenplan,samt dusch och stort (ca 320l)badkar däruppe
Huset blir till synes välisolerat(på gränsen till passivhus-std), men jag vill ändå ha ett bra värmesystem med ftx.
Så det jag skulle vilja få hjälp med är att rekommendera vilket system jag skall ha?(bergvärme,luftvatten,comfortzone,med eller utan vvb, med eller utan ftx?)
Som ni ser är det mest frågetecken runt värmesystemet, men jag hoppas på eran kunnighet.
Den enda offerten jag har är än så länge ett system med Nibe F1145-8 med tillhörande Acctank VPB200 samt extern ftx,samt aktivt borrhål på 182m(då är skulle den klara poolen också,tror dom rek. 20m djupare för den),finns något bättre/prisvärdare?
Tack för ett bra forum...
Vänligen
Jonatan