0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där med att pumpa vattnet år fel håll, kolla att det verkligen är rätt kopplat nu. Känn på rören vid elementen att tillflödet (i toppen) är lite varmare än frånflödet (i botten). Fel flödesriktning ger högre förbrukning då radiatorerna utnyttjas dåligt och VP:ns effektivitet blir sämre.4. Det ska finnas 2 inställningar av kurvan, dels förskjutning (då hela kurvan flyttas upp eller ner) och sen kurvlutning (då kurvans vinkel ställs in). Det kan ta ett tag att få till detta, men om du justerar med kurvlutning då det är kallt ute (under noll) och förskjutning då det är varmare ute (över noll) så bör du kunna hitta en bättre inställning utan rumsgivare. Sen tar det ca 1 dygn innan förändringen du gör slagit genom helt, så ändra inte för ofta.
Varför det här krångleriet med värmekurvor?? Har man en inne termostat som styr tempen till radiatorerna via autoshunt så sköts det automatiskt. Alltså ställer man in 21gr så hålles den tempen och då kvittar det om det är minus 20 ute eller plus 20.....
- Förskjutningen av kurvan tror jag i Stiebel-Eltrons fall handlar om valet "Rumstemperatur", men som jag tolkade installatören var det två olika sätt att styra samma inställning, eller har jag missuppfattat? Bör båda alltså justeras?
Som ett exempel var det då jag kom hem i fredags 25° inne då det kröp upp mot 0° ute och jag har i helgen varit tvungen att ta ner värmekurvan till 0,20 (0,90 ligger har den legat på normalt vid -5° till -15°) och kunde ändå inte komma under 21,5° vilket ju är minst 1,5° för mycket. Imorse var det -10° ute och 16,5° inne då jag vaknade, vilket förstås gjorde att jag var tvungen att höja kurvan igen till 0.60 så får vi se hur varmt det är i huset då jag kommer hem.