0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Över entredörren, i ditt fall, blir det ju omvänt - småhuttrigt i vardagsrummet och varmt i hallen.
Citat från: ahma skrivet 06 februari 2010, 12:28:40Över entredörren, i ditt fall, blir det ju omvänt - småhuttrigt i vardagsrummet och varmt i hallen.Varm hall är ju skönt precis när man kommit in från kylan, men det är ju inte så lång stund man befinner sig där annars normalt.Det verkar ha blivit lite av ett mantra hos de flesta här på forumet att innedelen numera alltid ska anses bäst placerad i hallen och då också helst ovanför ytterdörren.
Förvisso - men lite underligt argument - om man kommer från kylan räcker det ju med en temperaturskillnad på 10-15 grader för att man skall tycka det känns varmt.
Vi har vår i hallen, 23-25gr i hallen, sen 20-21 i resten av nedre plan, och 19,5gr uppe, men vid sjunkade utetemp svalare på övre plan.
Tillbringar mest tid i kök och vardagsrum, vill aldrig i mitt liv ha en fläkt blåsande där!
Citat från: ahma skrivet 06 februari 2010, 14:11:48Förvisso - men lite underligt argument - om man kommer från kylan räcker det ju med en temperaturskillnad på 10-15 grader för att man skall tycka det känns varmt.Njae, då tog du det lite fel va. Det var väl lite snällt skrivet för att ev. kunna vara ett argument för de som bara anser att denna placering är den rätta.
Hej.! är ny på forumet här men skulle behöva lite hjälp då jag står i kval att skaffa mig en luftvärmepump då vi har en hög förbrukning av el vintertid. bor i ett hus med risk för radon då dom installera öppna ventiler så det alltid ska vara friskt med drag, detta medför mkt energiförulust.. går från en elkostnad på 500:- sommartid, till 2500 vintertid.Tror ni att jag kommer få ner mina elkostnader. har nu elpanna, och vattenburna element.Hur mycket kan man få ner elkostnad ca ? är det för mkt förlust med tanke på vår netilation i husetsen så skulle jag viljat ha en rätt så diskret modell då jag inte tycker det är en vacker maskin, och hoppas jag kan ha den ovanför ytterdörren. har bifogat bild över husetbor i radhus med 3 fria väggar 78 m3. tillgång till oisolerad vind