0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stopp-tempen för vv-spets är skiljd från stopp-temp för tillskott (max T3). Så det ska inte påverka varandra.Varje gång tillskott behövs så är ett av stopp kriterierna max T3, därför ser du att T3 kan stiga uppemot denna stopp-temp. Andra villkor kan uppfyllas innan max T3 vilket gör att denna inte alltid uppnås.Vet inte om jag fattade dig rätt, men om du satt vv-spets till 53gr så tänk på att denna funktion är tänkt för att ta kål på ev. legionellabakterier. Dessa försvinner lättare ju högre temp du har. Vid 50gr tar det 5-10 timmar få död på 90%, vid 60gr 10min.
Vilken temp man ska hålla i tanken är väl lite en personliginställning. Har du badkar o tappar stora mängder varmvatten ofta kan det ju vara läge att ha en högre temp. Alltså stopp-temp för VV.Där emot tycker jag nog du kör väldigt snävt med med 52 resp 53ºC. Det tar inte så lång tid för tanken att sjunka en grad vid som temperaturerna vilket innebär väldigt många start och stopp när vi kommer till den varmare årstiden, nu är det väl bara växelventilerna som får jobba ofta. Samt att eltillskottet kanske står och små puttrar jämt och ständigt.Själv kör jag med 44 resp 48 ºC på VV.Max temp för T3 i tillskottsmeny stoppar eltillskottet när denna temp är uppnådd. Alltså skiljd från vad ovan nämnd VV stopp-temp för T3, då det lika gärna endast kan vara värmepumpen som jobbar.
Oki, då kan jag ändra VV en aning då, har ställt in så jag bara gör VV på natten och på helgerna.
Och angående max temp på T3 i tillskottsmenyn så ska jag behålla den på 62ºC??? Ursäkta om jag fattar trögt